Koordinat Sisteminde Vektör Çizimi
İki boyutlu kartezyen koordinat sisteminde bir vektörü çizerken, vektörün başlangıç noktasını orijin olarak kabul ederiz. Vektörün bitiş noktası ise koordinatlarla belirtilir. Örneğin (4, 2) koordinatlarına sahip bir X vektörü, orijinden bu noktaya çizilmiş ok ile gösterilir.
Üç boyutlu sistemde de aynı mantık geçerlidir, sadece bir z koordinatı daha eklenir. Örneğin (4, 2, 1) koordinatlarına sahip bir Y vektörü, orijinden bu uzay noktasına çizilen ok ile gösterilir.
Vektörlerin Bileşkesi
Birden fazla vektörün toplanmasıyla elde edilen vektöre bileşke vektör denir ve R ile gösterilir. İki temel yöntem vardır:
1. Uç Uca Ekleme Yöntemi:
Bir vektörün başlangıç noktası, diğerinin bitiş noktasına gelecek şekilde yerleştirilir. Bileşke, ilk vektörün başlangıç noktasından son vektörün bitiş noktasına çizilen vektördür.
📌 Vektörlerin toplanmasında sıra önemli değildir, değişme özelliği geçerlidir. Ancak çıkarmada bu özellik yoktur!
Eğer vektörler uç uca eklendiğinde bir kapalı şekil oluşuyorsa (son vektörün ucu ilk vektörün başlangıcına ulaşıyorsa), bileşke vektör sıfırdır.