İslam'da Fıkhi Yorumlar
Fıkıh alanında ortaya çıkan sorunlara çözüm üreten İslam alimleri zamanla etraflarında topluluk oluşturarak fıkhi mezheplerin doğmasını sağlamışlardır. Bu mezhepler kesin hükümlerde değil, yeni ortaya çıkan meselelerde farklı görüşler sunmuşlardır.
Hanefilik, İmam-ı Azam Ebû Hanife'nin (Numan bin Sabit) görüşleriyle oluşmuştur. Nakil ile akıl arasında dengeli bir tutum sergileyerek dinin genel ilkelerine bağlı kalıp toplumun geleneklerini ve insan faydasını gözetmiştir. Türkiye, Balkanlar, Hindistan, Pakistan, Afganistan, Irak ve Suriye'de yaygındır.
Malikilik, Malik b. Enes'in görüşleriyle şekillenmiştir. Kur'an, sünnet, sahabe ve tabiin sözlerinden sonra Medine halkının uygulamalarına önem vermiştir. Hicaz, Mısır, Kuzey Afrika ve Endülüs'e yayılmıştır. Tunus, Cezayir, Fas ve Sudan'da yaygındır.
Şafiilik, Muhammed b. İdris eş-Şafii'nin görüşlerine dayanır. Çeşitli bölgeleri gezerek ihtiyaçlara uygun görüşler geliştirmiş ve "er-Risale" kitabıyla fıkıh usulünü sistemleştirmiştir. Kur'an ve sünneti merkeze alarak, sonra icma ve kıyasa başvurmuştur. Türkiye'nin Doğu ve Güneydoğu bölgeleri, Mısır, Suriye, Filistin, Irak ve Endonezya'da yaygındır.
Bilgi Notu: Her mezhep bulunduğu coğrafyanın koşullarına uygun çözümler üretmiş, bu da İslam'ın farklı kültürlerle uyumlu yaşamasını kolaylaştırmıştır.
Hanbelilik, Ahmed b. Hanbel'in görüşlerine dayanır. Sünnete dayalı bir fıkıh anlayışını benimseyerek Kur'an'a bağlı görüşler geliştirmiştir. Kesin haram hükmü bulunmayan şeyleri helal kabul eder. Hicaz, Irak, Suriye, Filistin ve Mısır'da yaygındır.
Caferilik, İmam Cafer-i Sadık'ın görüşleriyle oluşmuştur. On iki imama inanmayı dinin asli hükümlerinden sayar. Kur'an ve sünnetin yanında, on iki imamın sözlerini de delil kabul eder. İran, Irak, Suriye, bazı körfez ülkeleri, Afganistan ve Pakistan'da yaygındır.
Kur'an'dan Mesajlar: Nisa Suresi 59. Ayet
"Ey İnananlar! Allah'a itaat edin, Peygambere ve sizden buyruk sahibi olanlara itaat edin. Eğer bir şeyde çekişirseniz, Allah'a ve ahiret gününe inanmışsanız onun halini Allah'a ve Peygambere bırakın. Bu, hayırlı ve netice itibariyle en güzeldir."
Bu ayette Kur'an ve sünnetin temel kaynak olduğu vurgulanarak, bu esaslara bağlı kalınması emredilmiştir. Kur'an ve sünnete bağlı kalmak şartıyla toplumda söz sahibi olanlara ve yöneticilere itaat etmek, toplumda birlik ve beraberliği sağlar.