Divan Edebiyatı
Divan edebiyatı, aruz ölçüsünün kullanıldığı, nazım birimi olarak beyitin tercih edildiği bir edebiyattır. Her beyit genellikle ayrı konuyu işler ve beyitler arasında konu birliği aranmaz.
Bu edebiyatta ne söylendiğinden çok nasıl söylendiği önemlidir, bu yüzden dil ve söz sanatları ön plandadır. Mazmunlar (kalıplaşmış mecazlar) sıkça kullanılır; örneğin servi boy yerine, ok kirpik yerine kullanılır. Genellikle tam ve zengin kafiye tercih edilir.
Gazel, divan edebiyatının en yaygın nazım biçimidir. Konu yönünden koşmaya benzer ve lirik temalar işlenir. Son beyitte şairin mahlası yer alır. Kafiye düzeni aa, ba, ca, da... şeklindedir ve beyitler arasında konu birliği yoktur.
Kaside, din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla yazılan uzun şiirlerdir. Gazel ile aynı kafiye düzenine sahiptir. Şarkı ise besteyle okunmak için yazılan, dörder dizelik bentlerden oluşan ve Türklerin divan edebiyatına kazandırdığı bir nazım biçimidir.
Önemli ipucu: Rubai ile Tuyûğ arasındaki farkı bilmek sınavlarda çok işine yarar! Rubailer aruzun her kalıbıyla yazılırken, Tuyûğ sadece aruzun tek kalıbıyla yazılır.
Rubai, dört dizeden oluşan, kafiye düzeni aaxa ya da aaaa biçiminde olan bir nazım şeklidir. Asıl söylenmek istenen düşünce 3. veya 4. dizede ortaya çıkar. Halk edebiyatındaki maniye benzer bir yapıdadır.