Dönemin Önemli Hikaye Yazarları
1940-1960 yılları arası, Türk hikayesinin farklı eğilimlerle zenginleştiği bir dönemdir. Bu dönemin yazarları, ele aldıkları konular ve kullandıkları teknikler bakımından çeşitlilik gösterir.
Bireyin iç dünyasını esas alan hikaye yazarları arasında Tarık Buğra'nın "Oğlumuz", Ahmet Hamdi Tanpınar'ın "Abdullah Efendi'nin Rüyaları", Memduh Şevket Esendal'ın "Mendil Altında" eserleri öne çıkar. Bu yazarlar, insanın iç dünyasını, çelişkilerini ve ruhsal çalkantılarını ustalıkla yansıtırlar. Özellikle Sait Faik Abasıyanık, birey odaklı hikayenin en önemli temsilcilerindendir.
Toplumcu-gerçekçi hikaye yazarları, toplumsal sorunları gerçekçi bir bakış açısıyla ele alırlar. Yaşar Kemal'in "Sarı Sıcak", Orhan Kemal'in "72. Koğuş", Kemal Tahir'in "Göl İnsanları", Haldun Taner'in "Yaşasın Demokrasi" ve Aziz Nesin'in "Damda Deli Var" eserleri, toplumun aksak yönlerini ve sınıfsal çatışmaları yansıtır. Necati Cumalı'nın "Susuz Yaz" ve Fakir Baykurt'un hikayeleri de köy gerçekliğini işleyen eserlerdir.
Milli-dini duyarlılığı yansıtan hikaye yazarları daha sınırlı sayıdadır. Bahaeddin Özkişi'nin "Göç Zamanı" ve Mustafa Necati Sepetçioğlu'nun "Bir Büyülü Dünya ki" eserleri, milli ve dini değerleri ön plana çıkarır.
Modernist hikaye alanında ise Ferit Edgü'nün "Kaçkınlar", Nezihe Meriç'in "Duman Altı" ve Vüsat Bener'in "Dost" eserleri, geleneksel hikaye anlayışından uzaklaşan, yeni anlatım teknikleri deneyen eserlerdir.
Sınav İpucu: Dönemin yazarlarını eğilimlerine göre sınıflandırabilmelisin. Örneğin, Orhan Kemal ve Yaşar Kemal toplumcu-gerçekçi; Sait Faik ve Tanpınar birey odaklı; Ferit Edgü ise modernist yaklaşımıyla öne çıkar.