Uygulamaya git

Dersler

1960 Sonrası Hikâye Konusu - 12. Sınıf Edebiyat

18

0

Z

Zeliha Ağar

30.11.2025

Türk Dili ve Edebiyatı

Edebiyat 1960 sonrası hikaye 12. Sınıf

1.440

30 Kas 2025

5 sayfa

1960 Sonrası Hikâye Konusu - 12. Sınıf Edebiyat

Z

Zeliha Ağar

@zelihaaar

Türk hikâye türünün 1960 sonrası gelişimini, önemli temsilcilerini ve kullanılan... Daha fazla göster

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
1 / 5
ÜNİTE İÇERİĞİ
12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI
2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS NOTLARI
1960 Sonrası Türk Hikâyesi
•
•
Küçürek Hikâye
•
An

1960 Sonrası Türk Hikâyesi

Türk hikâyeciliği Tanzimat döneminde doğmuş, Servetifünun'da olgunlaşmış ve Cumhuriyet döneminde hem içerik hem teknik açıdan büyük gelişme göstermiştir. 1960 sonrasında ise hikâye, bağımsız bir yazı türü olarak daha fazla ilgi görmüş ve yenilikçi gelişmeler yaşanmıştır.

Bu dönemin hikâyeleri toplumun farklı kesimlerinden kahramanları merkeze alır. Gecekondu bölgelerinde yaşayanların sorunları, işçilerin yaşantıları, Almanya'ya göç eden işçilerimizin deneyimleri, kadın sorunları, köyden kente göç ve kapitalizmin getirdiği bunalımlar sıkça işlenen konular arasındadır. Leyla Erbil, Sevgi Soysal ve Sevim Burak gibi yazarlar özellikle kadın sorunlarını ele almışlardır.

Bazı yazarlar daha çok bireyin iç dünyasını, bunalımlarını ve iç çatışmalarını anlatmayı tercih etmişlerdir. Sanayileşme ve şehirleşmenin getirdiği değer kayıpları, varoluşçuluk akımının Türk edebiyatında etkisini göstermesine neden olmuştur. Demir Özlü, Ferit Edgü, Oğuz Atay ve Adnan Özyalçıner'in hikâyelerinde bu akımın izleri görülür.

Dikkat! 1970'li yıllardan itibaren modern hikâyeyle birlikte postmodern hikâyeler de yazılmaya başlanmıştır. Bu dönemdeki yazarların eserlerinde ideolojik tavırlar da öne çıkar - toplumcu gerçekçi, dini-milli duyarlılık veya bireyin iç dünyasını esas alan eğilimler şeklinde gruplandırılabilirler.

1980 Sonrası Türk Hikâyesi

1980'li yıllarda yaşanan siyasi ve toplumsal olaylar, Türk hikâyeciliğini derinden etkilemiştir. Bu dönemde bir yandan gelenek devam ederken bir yandan da yeni arayışlar görülür. Yazarlar artık ortak bir sanat anlayışıyla değil, bireysel yönelimlerle eserler vermeye başlamışlardır.

Toplumsal konulardan çok bireysel konulara yönelim görülür ve hikâyelerde farklı kurgu teknikleri denenir. Yazarlar postmodernizmin anlatım imkânlarından yararlanarak imgesel bir dil kullanmaya başlarlar ve "ben-yazar" anlatıcı öne çıkar.

ÜNİTE İÇERİĞİ
12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI
2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS NOTLARI
1960 Sonrası Türk Hikâyesi
•
•
Küçürek Hikâye
•
An

Küçürek (Minimal) Hikâye

Resim ve sinema gibi sanat dallarındaki minimal yaklaşım, hikâye türünü de etkileyerek 20. yüzyılın sonlarında küçürek hikâye adı verilen yeni bir türün doğmasına neden olmuştur. Türk edebiyatı için yeni sayılan bu tür, hikâyenin alt kolu olarak başlamış, ancak zamanla bağımsız bir tür haline gelmiştir.

Küçürek hikâye, kısa ve yoğun anlatımıyla dikkat çeker. Az sayıda kelimeyle etkili bir anlatım sağlamak amaçlanır. Didaktik amaçlardan uzak, okuyucuyu şaşırtmayı hedefleyen ve öykünün başını ve sonunu okuyucunun hayal gücüne bırakan bir yapısı vardır. Küçük ve sıradan duyguları etkileyici bir tarzda anlatmasıyla öne çıkar.

Klasik hikâyedeki serim, düğüm, çözüm bölümleri yoktur; bunlar okurun düş gücüne bırakılır. Yazar çoğu zaman imgeler kurar ve onların gücünden yararlanır. Dünya edebiyatında "flash fiction", "short-short story" gibi isimlerle anılan bu türün önemli temsilcileri arasında Franz Kafka ve Max Jacob sayılabilir.

Önemli! Türk edebiyatında Ferit Edgü, Necati Tosuner, Tarık Günersel, Hulki Aktunç, Haydar Ergülen, Rasim Özdenören ve Ayfer Tunç, küçürek hikâyenin öne çıkan yazarlarıdır.

Küçürek hikâye örneği: "Köyün en hoppa kızını, köyün en aptal gencine verdiler. Sayısız çocukları oldu ama hiçbiri o aptal gençten değildi." (Ferit Edgü)

Örnek Metin İncelemesi

Ferit Edgü'nün bir küçürek hikâye örneği:

"Zaman atının üstündeki delikanlı, köşede oturan yaşlı adama; 'Hayatı arıyorum.' dedi. Yaşlı adam, delikanlıya; 'Doğruca devam et!' dedi, 'Hemen yolunun üstünde...' Ne kadar gitti bilemedi, ileride bir kadına bir kez daha sordu: 'Hayatı arıyorum!' Kadın, artık yaşlanmış olan adama; 'Ters yöndesin.' dedi, 'geçmişsin, geldiğin yerdeydi...' Adam geriye doğru baktı. Hiçbir şey göremiyordu."

Bu hikâyenin teması "hayat", konusu ise "hayatın farkında olmadan yaşamak"tır. Gözlemci bakış açısıyla yazılmış, kısa, yalın, duru ve yoğun bir dil kullanılmıştır. Gösterme (diyalog şeklinde) ve tahkiye (anlatma) tekniklerinin kullanıldığı tipik bir küçürek hikâye örneğidir.

ÜNİTE İÇERİĞİ
12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI
2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS NOTLARI
1960 Sonrası Türk Hikâyesi
•
•
Küçürek Hikâye
•
An

Anlatım Teknikleri

Hikâye yazarları çeşitli anlatım teknikleri kullanarak eserlerini oluştururlar. En yaygın kullanılan teknikler şunlardır:

Gösterme (Sahneleme) Tekniği: Anlatıcının devre dışı kaldığı, okurun karakterle doğrudan buluştuğu tekniktir. Üç farklı şekilde gerçekleşebilir:

  • Diyalog Tekniği: İki kişinin karşılıklı konuşmasıyla sağlanan anlatım.
  • İç Konuşma: Kahramanların sesli düşünme şeklinde yansıtılan içsel konuşmaları.
  • Bilinç Akışı: Kişilerin duygu ve düşüncelerini, mantıksal bağ ve dilbilgisi kuralları gözetmeksizin çağrışımlar şeklinde aktaran teknik.

Anlatma (Tahkiye) Tekniği: Okuyucunun her şeyi anlatıcı kanalıyla gördüğü ve öğrendiği tekniktir. Çeşitli biçimlerde karşımıza çıkabilir:

  • Özetleme: Anlatıcının olayları, kişileri veya diğer unsurları özetleyerek anlatması.
  • Geriye Dönüş: Olay örgüsünün normal akışı devam ederken anlatıcının geçmişe yönelmesi.
  • İç Çözümleme: Kişilerin iç dünyalarının hâkim anlatıcı tarafından analiz edilmesi.

Postmodern Anlatım Teknikleri: Postmodernist hikâyecilikte sıkça karşılaştığımız üç teknik:

  • Pastiş: Yazarın başka bir yazarın veya edebi türün dil ve anlatım özelliklerini taklit etmesi.
  • Parodi: Daha önce yazılmış bir metnin içerik yönünden örnek alınması.
  • İroni: Yazarın örnek aldığı metnin özelliklerini alaya alarak veya değiştirerek gülünç ve eğlendirici eser ortaya çıkarması.

Unutma! Gösterme tekniğinde okur, olayı karakterlerin konuşma ve davranışlarından takip ederken, anlatma tekniğinde anlatıcı araya girerek olayları anlatır, yorumlar ve açıklar.

Örneğin, Peyami Safa'nın "Yalnızız" romanından alınan şu parçada iç konuşma tekniğini görebiliriz: "Yüzü yanıyordu. Elini yanağına götürdü. Başındaki ağırlık artmıştı. Annem gibi benim de bir yerime inecek bir gün. Ben dayanamam. Bu kızı doğuracağıma Allah canımı alsaydı. Gider şimdi onu uyandırır, sıkıştırırım. Uyku sersemliğiyle her şeyi söyler. Söyletirim. Benim elimden kurtulamaz o. Anasıyım. Hakkımdır. Sekiz sene ben ona hem analık hem babalık ettim."

ÜNİTE İÇERİĞİ
12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI
2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS NOTLARI
1960 Sonrası Türk Hikâyesi
•
•
Küçürek Hikâye
•
An

Önemli Hikâye Yazarları

Adalet Ağaoğlu (1929-2020) Toplumun çalkantılı dönemlerini ve bunların bireyler üzerindeki etkisini anlatan Ağaoğlu, biçimsel yönden kusursuz romanlar yazmıştır. İlk romanı "Ölmeye Yatmak"tır (1973). Doğa, toplum ve zaman ilişkilerinin insan iç dünyasındaki yansımalarını sıklıkla ele almıştır. "Yüksek Gerilim" ve "Sessizliğin İlk Sesi" önemli öykü kitaplarındandır.

Mustafa Kutlu (1947-...) İslami duyarlılıkla öyküler yazan Kutlu, Türk edebiyatında uzun hikâye tarzıyla tanınır. Eserlerinde günlük hayatta karşılaşılan sıradan kişileri, köyden kente göç eden Anadolu insanının hayatını anlatır. Sanayileşme ve modern ticari hayatın getirdiği para hırsı, tüketim çılgınlığı ve zengin olma hevesi gibi konuları işler. "Yoksulluk İçimizde", "Uzun Hikâye" ve "Mavi Kuş" önemli eserleri arasındadır.

Nezih Meriç (1925-2009) Toplum içinde bile kendi iç yalnızlığını sürdüren genç kız ve kadınları başarıyla anlatan Meriç, Çehov tarzı hikâyeye uygun eserler vermiştir. "Bozbulanık", "Topal Koşma" ve "Menekşeli Bilinç" önemli öykü kitaplarıdır.

Rasim Özdenören (1940-...) Bireyin yalnızlığını, yabancılaşmasını, kuşak çatışmasını, değerlerinden koparılmış ve modern kentlerin varoşlarında kıstırılmış bireyin acılarını yerli-İslami duyarlılıkla anlatır. Hikâyelerinde varoluşçu felsefeden izler görülür, bilinçaltına iner ve ruhsal çözümlemeler yapar. "Hastalar ve Işıklar", "Çözülme" ve "Çok Sesli Bir Ölüm" önemli eserleridir.

İpucu! Oğuz Atay, Türk edebiyatında modern Batı romanı ve hikâyeleri tarzında eser veren, postmodernizmin öncülerindendir. Modern insanın bunalımını, yalnızlığını ve toplumun aksayan yönlerini ironik bir tarzla ele alır.

Ferit Edgü (1936-...) Modernist bir yazar olan Edgü, edebiyatımızda küçürek hikâyenin önde gelen temsilcilerindendir. Eserlerinde insanın varoluşsal kaygılarını ve bunalımlarını ustaca işler. "Bozgun", "Bir Gemide" ve "Kaçkınlar" öykü kitaplarıyla tanınır.

ÜNİTE İÇERİĞİ
12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI
2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS NOTLARI
1960 Sonrası Türk Hikâyesi
•
•
Küçürek Hikâye
•
An

Diğer Önemli Hikâye Yazarları

Sevinç Çokum (1943-...) Günümüz hikâye ve roman yazarlarından olan Çokum, eserlerinde geleneksel değerleri, milli motifleri ve ahlaki hassasiyetleri ön plana çıkarır. Hikâyelerine genellikle bir mekân tanıtımı ve olayla başlar, ortalama Türk insanını belirli bir gelenek içinde işler. İstanbul'un yoksul kesimini ve orta halli ailelerin dünyasını eserlerine taşır. "Bölüşmek", "Eğik Ağaçlar", "Rozalya Ana" önemli hikâye kitaplarıdır.

Necati Tosuner (1944-...) Şiirsel bir yalınlık içindeki kusursuz Türkçe kullanımıyla kısa öykü türünün ustalarından sayılan Tosuner, toplumsal gerçekleri kendi penceresinden ele alır. "Özgürlük Masalı", "Çıkmazda", "Kambur" önemli hikâye kitaplarıdır.

Füruzan (1935-...) İlkokul eğitimi dışında resmi eğitim almayan ancak kendini çok iyi yetiştiren Füruzan, kişilerin dünyasını toplumsal konumlarından soyutlamadan, gözlemden yola çıkarak ayrıntıları işler. İlk eserlerinde düşmüş kadınlar, kötü yola sürüklenen küçük kızlar, yoksulluk içinde yaşam mücadelesi veren yalnız kalmış kadınlar ve çocukların dramını sevecen bir bakışla ele alır. Öykülerinin çoğunda anne-kız ilişkisi önemli bir yer tutar.

Vüsat O. Bener (1922-2005) Özyaşamöyküsel nitelik taşıyan öyküleriyle tanınan Bener'in eserlerinde ölüm izleği önemli bir yer tutar. Okurdan çaba isteyen, ayrıksı bir dili olan yazarın kişilerinin gündelik hayatın ikiyüzlülüklerini dışa vuran bilinç akışlarını kullanır. "Dost", "Yaşamasız", "Siyah-Beyaz" önemli hikâye kitaplarıdır.

Bilgi notu: 1960 sonrası Türk hikâyeciliğinde, yazarlar ideolojik tavırlarına göre toplumcu gerçekçi, dini ve milli duyarlılık, bireyin iç dünyasını esas alan vb. farklı anlayışlarla hikâyeler kaleme almışlardır. Bu çeşitlilik, Türk hikâyesini zenginleştirmiştir.

Oğuz Atay, Türk edebiyatında postmodernizmin öncülerinden olup, modern insanın bunalımını, yalnızlığını, toplumun aksayan yönlerini ironik bir tarzla ele alır. "Korkuyu Beklerken" adlı öykü kitabı Türk öykücülüğünün dönüm noktalarından biridir.



Hiç sormayacaksın sanmıştık...

Knowunity yapay zeka arkadaşı nedir?

Yapay zeka arkadaşımız öğrencilerin ihtiyaçlarına göre özel olarak tasarlanmıştır. Platformda bulunan milyonlarca içeriğe dayanarak öğrencilere gerçekten anlamlı ve ilgili yanıtlar verebiliyoruz. Ancak mesele sadece cevaplar değil, refakatçi aynı zamanda kişiselleştirilmiş öğrenme planları, sınavlar veya sohbet içerikleri ve öğrencilerin becerilerine ve gelişimlerine dayalı %100 kişiselleştirme ile öğrencilere günlük öğrenme zorluklarında rehberlik ediyor.

Knowunity uygulamasını nereden indirebilirim?

Uygulamayı Google Play Store ve Apple App Store'dan indirebilirsiniz.

Knowunity ücretsiz mi?

Knowunity uygulaması ücretsiz! Uygulamamız çok yakında indirmeye hazır olacak, bekle bizi. 💙

Aradığını bulamıyor musun? Diğer derslere göz at.

Kullanıcılarımızdan yorumlar. Onlar her şeyi çok beğendi — sen de beğeneceksin.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

 

Türk Dili ve Edebiyatı

1.440

30 Kas 2025

5 sayfa

1960 Sonrası Hikâye Konusu - 12. Sınıf Edebiyat

Z

Zeliha Ağar

@zelihaaar

Türk hikâye türünün 1960 sonrası gelişimini, önemli temsilcilerini ve kullanılan anlatım tekniklerini inceleyeceğiz. Tanzimat'tan günümüze uzanan hikâyeciliğimizin modernleşme sürecini, postmodernist eğilimleri ve küçürek hikâye gibi yeni biçimleri ele alacağız.

ÜNİTE İÇERİĞİ
12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI
2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS NOTLARI
1960 Sonrası Türk Hikâyesi
•
•
Küçürek Hikâye
•
An

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

1960 Sonrası Türk Hikâyesi

Türk hikâyeciliği Tanzimat döneminde doğmuş, Servetifünun'da olgunlaşmış ve Cumhuriyet döneminde hem içerik hem teknik açıdan büyük gelişme göstermiştir. 1960 sonrasında ise hikâye, bağımsız bir yazı türü olarak daha fazla ilgi görmüş ve yenilikçi gelişmeler yaşanmıştır.

Bu dönemin hikâyeleri toplumun farklı kesimlerinden kahramanları merkeze alır. Gecekondu bölgelerinde yaşayanların sorunları, işçilerin yaşantıları, Almanya'ya göç eden işçilerimizin deneyimleri, kadın sorunları, köyden kente göç ve kapitalizmin getirdiği bunalımlar sıkça işlenen konular arasındadır. Leyla Erbil, Sevgi Soysal ve Sevim Burak gibi yazarlar özellikle kadın sorunlarını ele almışlardır.

Bazı yazarlar daha çok bireyin iç dünyasını, bunalımlarını ve iç çatışmalarını anlatmayı tercih etmişlerdir. Sanayileşme ve şehirleşmenin getirdiği değer kayıpları, varoluşçuluk akımının Türk edebiyatında etkisini göstermesine neden olmuştur. Demir Özlü, Ferit Edgü, Oğuz Atay ve Adnan Özyalçıner'in hikâyelerinde bu akımın izleri görülür.

Dikkat! 1970'li yıllardan itibaren modern hikâyeyle birlikte postmodern hikâyeler de yazılmaya başlanmıştır. Bu dönemdeki yazarların eserlerinde ideolojik tavırlar da öne çıkar - toplumcu gerçekçi, dini-milli duyarlılık veya bireyin iç dünyasını esas alan eğilimler şeklinde gruplandırılabilirler.

1980 Sonrası Türk Hikâyesi

1980'li yıllarda yaşanan siyasi ve toplumsal olaylar, Türk hikâyeciliğini derinden etkilemiştir. Bu dönemde bir yandan gelenek devam ederken bir yandan da yeni arayışlar görülür. Yazarlar artık ortak bir sanat anlayışıyla değil, bireysel yönelimlerle eserler vermeye başlamışlardır.

Toplumsal konulardan çok bireysel konulara yönelim görülür ve hikâyelerde farklı kurgu teknikleri denenir. Yazarlar postmodernizmin anlatım imkânlarından yararlanarak imgesel bir dil kullanmaya başlarlar ve "ben-yazar" anlatıcı öne çıkar.

ÜNİTE İÇERİĞİ
12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI
2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS NOTLARI
1960 Sonrası Türk Hikâyesi
•
•
Küçürek Hikâye
•
An

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Küçürek (Minimal) Hikâye

Resim ve sinema gibi sanat dallarındaki minimal yaklaşım, hikâye türünü de etkileyerek 20. yüzyılın sonlarında küçürek hikâye adı verilen yeni bir türün doğmasına neden olmuştur. Türk edebiyatı için yeni sayılan bu tür, hikâyenin alt kolu olarak başlamış, ancak zamanla bağımsız bir tür haline gelmiştir.

Küçürek hikâye, kısa ve yoğun anlatımıyla dikkat çeker. Az sayıda kelimeyle etkili bir anlatım sağlamak amaçlanır. Didaktik amaçlardan uzak, okuyucuyu şaşırtmayı hedefleyen ve öykünün başını ve sonunu okuyucunun hayal gücüne bırakan bir yapısı vardır. Küçük ve sıradan duyguları etkileyici bir tarzda anlatmasıyla öne çıkar.

Klasik hikâyedeki serim, düğüm, çözüm bölümleri yoktur; bunlar okurun düş gücüne bırakılır. Yazar çoğu zaman imgeler kurar ve onların gücünden yararlanır. Dünya edebiyatında "flash fiction", "short-short story" gibi isimlerle anılan bu türün önemli temsilcileri arasında Franz Kafka ve Max Jacob sayılabilir.

Önemli! Türk edebiyatında Ferit Edgü, Necati Tosuner, Tarık Günersel, Hulki Aktunç, Haydar Ergülen, Rasim Özdenören ve Ayfer Tunç, küçürek hikâyenin öne çıkan yazarlarıdır.

Küçürek hikâye örneği: "Köyün en hoppa kızını, köyün en aptal gencine verdiler. Sayısız çocukları oldu ama hiçbiri o aptal gençten değildi." (Ferit Edgü)

Örnek Metin İncelemesi

Ferit Edgü'nün bir küçürek hikâye örneği:

"Zaman atının üstündeki delikanlı, köşede oturan yaşlı adama; 'Hayatı arıyorum.' dedi. Yaşlı adam, delikanlıya; 'Doğruca devam et!' dedi, 'Hemen yolunun üstünde...' Ne kadar gitti bilemedi, ileride bir kadına bir kez daha sordu: 'Hayatı arıyorum!' Kadın, artık yaşlanmış olan adama; 'Ters yöndesin.' dedi, 'geçmişsin, geldiğin yerdeydi...' Adam geriye doğru baktı. Hiçbir şey göremiyordu."

Bu hikâyenin teması "hayat", konusu ise "hayatın farkında olmadan yaşamak"tır. Gözlemci bakış açısıyla yazılmış, kısa, yalın, duru ve yoğun bir dil kullanılmıştır. Gösterme (diyalog şeklinde) ve tahkiye (anlatma) tekniklerinin kullanıldığı tipik bir küçürek hikâye örneğidir.

ÜNİTE İÇERİĞİ
12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI
2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS NOTLARI
1960 Sonrası Türk Hikâyesi
•
•
Küçürek Hikâye
•
An

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Anlatım Teknikleri

Hikâye yazarları çeşitli anlatım teknikleri kullanarak eserlerini oluştururlar. En yaygın kullanılan teknikler şunlardır:

Gösterme (Sahneleme) Tekniği: Anlatıcının devre dışı kaldığı, okurun karakterle doğrudan buluştuğu tekniktir. Üç farklı şekilde gerçekleşebilir:

  • Diyalog Tekniği: İki kişinin karşılıklı konuşmasıyla sağlanan anlatım.
  • İç Konuşma: Kahramanların sesli düşünme şeklinde yansıtılan içsel konuşmaları.
  • Bilinç Akışı: Kişilerin duygu ve düşüncelerini, mantıksal bağ ve dilbilgisi kuralları gözetmeksizin çağrışımlar şeklinde aktaran teknik.

Anlatma (Tahkiye) Tekniği: Okuyucunun her şeyi anlatıcı kanalıyla gördüğü ve öğrendiği tekniktir. Çeşitli biçimlerde karşımıza çıkabilir:

  • Özetleme: Anlatıcının olayları, kişileri veya diğer unsurları özetleyerek anlatması.
  • Geriye Dönüş: Olay örgüsünün normal akışı devam ederken anlatıcının geçmişe yönelmesi.
  • İç Çözümleme: Kişilerin iç dünyalarının hâkim anlatıcı tarafından analiz edilmesi.

Postmodern Anlatım Teknikleri: Postmodernist hikâyecilikte sıkça karşılaştığımız üç teknik:

  • Pastiş: Yazarın başka bir yazarın veya edebi türün dil ve anlatım özelliklerini taklit etmesi.
  • Parodi: Daha önce yazılmış bir metnin içerik yönünden örnek alınması.
  • İroni: Yazarın örnek aldığı metnin özelliklerini alaya alarak veya değiştirerek gülünç ve eğlendirici eser ortaya çıkarması.

Unutma! Gösterme tekniğinde okur, olayı karakterlerin konuşma ve davranışlarından takip ederken, anlatma tekniğinde anlatıcı araya girerek olayları anlatır, yorumlar ve açıklar.

Örneğin, Peyami Safa'nın "Yalnızız" romanından alınan şu parçada iç konuşma tekniğini görebiliriz: "Yüzü yanıyordu. Elini yanağına götürdü. Başındaki ağırlık artmıştı. Annem gibi benim de bir yerime inecek bir gün. Ben dayanamam. Bu kızı doğuracağıma Allah canımı alsaydı. Gider şimdi onu uyandırır, sıkıştırırım. Uyku sersemliğiyle her şeyi söyler. Söyletirim. Benim elimden kurtulamaz o. Anasıyım. Hakkımdır. Sekiz sene ben ona hem analık hem babalık ettim."

ÜNİTE İÇERİĞİ
12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI
2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS NOTLARI
1960 Sonrası Türk Hikâyesi
•
•
Küçürek Hikâye
•
An

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Önemli Hikâye Yazarları

Adalet Ağaoğlu (1929-2020) Toplumun çalkantılı dönemlerini ve bunların bireyler üzerindeki etkisini anlatan Ağaoğlu, biçimsel yönden kusursuz romanlar yazmıştır. İlk romanı "Ölmeye Yatmak"tır (1973). Doğa, toplum ve zaman ilişkilerinin insan iç dünyasındaki yansımalarını sıklıkla ele almıştır. "Yüksek Gerilim" ve "Sessizliğin İlk Sesi" önemli öykü kitaplarındandır.

Mustafa Kutlu (1947-...) İslami duyarlılıkla öyküler yazan Kutlu, Türk edebiyatında uzun hikâye tarzıyla tanınır. Eserlerinde günlük hayatta karşılaşılan sıradan kişileri, köyden kente göç eden Anadolu insanının hayatını anlatır. Sanayileşme ve modern ticari hayatın getirdiği para hırsı, tüketim çılgınlığı ve zengin olma hevesi gibi konuları işler. "Yoksulluk İçimizde", "Uzun Hikâye" ve "Mavi Kuş" önemli eserleri arasındadır.

Nezih Meriç (1925-2009) Toplum içinde bile kendi iç yalnızlığını sürdüren genç kız ve kadınları başarıyla anlatan Meriç, Çehov tarzı hikâyeye uygun eserler vermiştir. "Bozbulanık", "Topal Koşma" ve "Menekşeli Bilinç" önemli öykü kitaplarıdır.

Rasim Özdenören (1940-...) Bireyin yalnızlığını, yabancılaşmasını, kuşak çatışmasını, değerlerinden koparılmış ve modern kentlerin varoşlarında kıstırılmış bireyin acılarını yerli-İslami duyarlılıkla anlatır. Hikâyelerinde varoluşçu felsefeden izler görülür, bilinçaltına iner ve ruhsal çözümlemeler yapar. "Hastalar ve Işıklar", "Çözülme" ve "Çok Sesli Bir Ölüm" önemli eserleridir.

İpucu! Oğuz Atay, Türk edebiyatında modern Batı romanı ve hikâyeleri tarzında eser veren, postmodernizmin öncülerindendir. Modern insanın bunalımını, yalnızlığını ve toplumun aksayan yönlerini ironik bir tarzla ele alır.

Ferit Edgü (1936-...) Modernist bir yazar olan Edgü, edebiyatımızda küçürek hikâyenin önde gelen temsilcilerindendir. Eserlerinde insanın varoluşsal kaygılarını ve bunalımlarını ustaca işler. "Bozgun", "Bir Gemide" ve "Kaçkınlar" öykü kitaplarıyla tanınır.

ÜNİTE İÇERİĞİ
12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI
2. ÜNİTE: HİKÂYE DERS NOTLARI
1960 Sonrası Türk Hikâyesi
•
•
Küçürek Hikâye
•
An

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Diğer Önemli Hikâye Yazarları

Sevinç Çokum (1943-...) Günümüz hikâye ve roman yazarlarından olan Çokum, eserlerinde geleneksel değerleri, milli motifleri ve ahlaki hassasiyetleri ön plana çıkarır. Hikâyelerine genellikle bir mekân tanıtımı ve olayla başlar, ortalama Türk insanını belirli bir gelenek içinde işler. İstanbul'un yoksul kesimini ve orta halli ailelerin dünyasını eserlerine taşır. "Bölüşmek", "Eğik Ağaçlar", "Rozalya Ana" önemli hikâye kitaplarıdır.

Necati Tosuner (1944-...) Şiirsel bir yalınlık içindeki kusursuz Türkçe kullanımıyla kısa öykü türünün ustalarından sayılan Tosuner, toplumsal gerçekleri kendi penceresinden ele alır. "Özgürlük Masalı", "Çıkmazda", "Kambur" önemli hikâye kitaplarıdır.

Füruzan (1935-...) İlkokul eğitimi dışında resmi eğitim almayan ancak kendini çok iyi yetiştiren Füruzan, kişilerin dünyasını toplumsal konumlarından soyutlamadan, gözlemden yola çıkarak ayrıntıları işler. İlk eserlerinde düşmüş kadınlar, kötü yola sürüklenen küçük kızlar, yoksulluk içinde yaşam mücadelesi veren yalnız kalmış kadınlar ve çocukların dramını sevecen bir bakışla ele alır. Öykülerinin çoğunda anne-kız ilişkisi önemli bir yer tutar.

Vüsat O. Bener (1922-2005) Özyaşamöyküsel nitelik taşıyan öyküleriyle tanınan Bener'in eserlerinde ölüm izleği önemli bir yer tutar. Okurdan çaba isteyen, ayrıksı bir dili olan yazarın kişilerinin gündelik hayatın ikiyüzlülüklerini dışa vuran bilinç akışlarını kullanır. "Dost", "Yaşamasız", "Siyah-Beyaz" önemli hikâye kitaplarıdır.

Bilgi notu: 1960 sonrası Türk hikâyeciliğinde, yazarlar ideolojik tavırlarına göre toplumcu gerçekçi, dini ve milli duyarlılık, bireyin iç dünyasını esas alan vb. farklı anlayışlarla hikâyeler kaleme almışlardır. Bu çeşitlilik, Türk hikâyesini zenginleştirmiştir.

Oğuz Atay, Türk edebiyatında postmodernizmin öncülerinden olup, modern insanın bunalımını, yalnızlığını, toplumun aksayan yönlerini ironik bir tarzla ele alır. "Korkuyu Beklerken" adlı öykü kitabı Türk öykücülüğünün dönüm noktalarından biridir.

Hiç sormayacaksın sanmıştık...

Knowunity yapay zeka arkadaşı nedir?

Yapay zeka arkadaşımız öğrencilerin ihtiyaçlarına göre özel olarak tasarlanmıştır. Platformda bulunan milyonlarca içeriğe dayanarak öğrencilere gerçekten anlamlı ve ilgili yanıtlar verebiliyoruz. Ancak mesele sadece cevaplar değil, refakatçi aynı zamanda kişiselleştirilmiş öğrenme planları, sınavlar veya sohbet içerikleri ve öğrencilerin becerilerine ve gelişimlerine dayalı %100 kişiselleştirme ile öğrencilere günlük öğrenme zorluklarında rehberlik ediyor.

Knowunity uygulamasını nereden indirebilirim?

Uygulamayı Google Play Store ve Apple App Store'dan indirebilirsiniz.

Knowunity ücretsiz mi?

Knowunity uygulaması ücretsiz! Uygulamamız çok yakında indirmeye hazır olacak, bekle bizi. 💙

18

Akıllı Araçlar YENİ

Bu notu şunlara dönüştür: ✓ 50+ Alıştırma Sorusu ✓ Etkileşimli Flash Kartları ✓ Tam Deneme Sınavı ✓ Kompozisyon Taslakları

Deneme Sınavı
Quiz
Flashcard
Kompozisyon

Aradığını bulamıyor musun? Diğer derslere göz at.

Kullanıcılarımızdan yorumlar. Onlar her şeyi çok beğendi — sen de beğeneceksin.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı