Edebi Sanatlar: Söze Dayalı Sanatlar
Son olarak, sözün yapısıyla ilgili edebi sanatları öğrenelim. Bu sanatlar, şiirin müzikal yönünü ve ahengini güçlendirir.
Tekrir: Anlatımı güçlendirmek için bir sözü sık sık tekrar etmektir. "Beni bende demen, ben değilim, Bir ben vardır, bende benden öte" dizelerinde "ben" sözcüğü tekrar edilmiştir.
Tenasüp (Uygunluk): Anlam bakımından birbiriyle ilgili sözcükleri bir arada kullanmaktır. "Arım, balım, peteğim, Gülüm, dalım, çiçeğim" dizelerinde arı, bal, petek birbiriyle ilgili; gül, dal, çiçek birbiriyle ilgili sözcüklerdir.
Leff ü Neşr (Sıralı Açıklama): Bir dizede birkaç kavramdan bahsedip, sonraki dizede bunlarla ilgili açıklama yapmaktır. "Gönlümde ateştin, gözümde yaştın, Ne diye tutuştun, ne diye taştın" dizelerinde gönül-ateş, göz-yaş ilişkisi kurulmuştur.
İstifham (Soru Sorma): Cevap almak amacı gütmeden, anlatımı güçlendirmek için soru sormaktır. "Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda?" dizesinde cevap beklenmeyen bir soru sorulmuştur.
Tedriç (Derecelendirme): Kavramları bir derece gözetilerek sıralamaktır. "Arada çocuklar doğuyor, büyüyor, yürüyor" dizesinde çocukların gelişim süreci aşamalı olarak verilmiştir.
Nida (Seslenme): Duyguları coşkun bir seslenişle anlatmaktır. "Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü!" dizesinde Türk bayrağına coşkuyla seslenilmiştir.
Cinas: Yazılışları aynı, anlamları farklı sözcükleri bir arada kullanmaktır. "Kara gözler, Sürmeli kara gözler, Gemim deryada kaldı, Gözlerim kara gözler" dizelerinde "kara" sözcüğü hem renk hem de kara parçası anlamında kullanılmıştır.
İrsal-i Mesel (Atasözü Kullanma): Bir düşünceyi kanıtlamak için atasözü veya özlü söz kullanmaktır. "Servi gibi ümitler döndü birer iğdeye, Geçti Bor'un pazarı, sür eşeği Niğde'ye!" dizelerinde "Geçti Bor'un pazarı, sür eşeği Niğde'ye" atasözü kullanılmıştır.
Ödev İpucu: En sevdiğin şiiri bulup içindeki edebi sanatları tespit etmeyi dene! Bu alıştırma, edebi sanatları daha iyi anlamanı sağlayacaktır.