Cumhuriyet Dönemi Hikâyesi (1940-1960)
Cumhuriyet Dönemi hikâyeciliği dört ana eğilimde gelişmiştir. Bireyin İç Dünyasını Esas Alan Eğilim, insan gerçekliğini farklı yönlerden anlatmaya çalışır. Peyami Safa, Tarık Buğra, Ahmet Hamdi Tanpınar, Abdülhak Şinasi ve Mustafa Kutlu bu eğilimin önemli temsilcileridir.
Toplumcu Gerçekçi Eğilim, 1930'lardan başlayarak köylü ve işçi sorunlarını ele alır. Toplumdaki düzensizlikler ve çatışmalar ag˘a−ko¨ylu¨,imam−o¨g˘retmen,halk−yo¨netici,zengin−fakirkars\cıtlıkları üzerinde durur. Köy sorunları, büyük şehirlere göçün sebepleri ve Anadolu coğrafyası ile insanını anlatır. Sabahattin Ali, Orhan Kemal, Yaşar Kemal, Kemal Tahir, Aziz Nesin ve Fakir Baykurt bu eğilimin temsilcileridir.
Modernist Eğilim, şeylerin göründükleri gibi olmadığı anlayışını benimser. Modern toplumun yabancılaşma ve boşluğuna isyan eder. İnsanı karmaşık bir varlık olarak ele alır ve bireyin bunalımlarını, toplumsal çatışmalarını anlatır. Alegorik anlatım ve şiirsel söyleyiş kullanır. Sait Faik Abasıyanık, Haldun Taner, Orhan Pamuk, Oğuz Atay, Adalet Ağaoğlu ve Bilge Karasu bu eğilimin temsilcileridir.
Önemli! Cumhuriyet Dönemi hikâyeciliği, Türkiye'nin modernleşme sürecindeki toplumsal değişimi ve bireyin iç dünyasındaki çatışmaları yansıtır.