Durum Hikayesinin Özellikleri
Durum hikayelerinde yazarın amacı okuru şaşırtmak değil, onda izlenimler uyandırmaktır. Giriş-gelişme-sonuç bölümleri arasındaki geçişler olay hikayelerindeki kadar net değildir ve hikayeler genellikle bir sonuca bağlanmaz. Bu, okuyucuda "bitmemişlik duygusu" yaratır.
Mekanlar detaylı anlatılmaz, genellikle ev, sokak, iş yeri gibi genel tanımlamalar yapılır. Hikaye çoğunlukla karakterin gözünden anlatıldığı için yerel ve folklorik ögelere yer verilir. Karakterin düşünceleri "iç ses" ile okura aktarılır ve hikayede verilen tüm detaylar gelişigüzel değil, planlıdır.
Unutma: Durum hikayelerinde önemli olan olayın kendisi değil, o olayın karakterde yarattığı duygu ve düşüncelerdir. Sanki birinin iç dünyasına bir pencereden bakıyormuşsun gibi hissedersin!
Durum hikayesinin önemli temsilcileri arasında Sait Faik Abasıyanık, Anton Çehov, Memduh Şevket Esendal ve Aziz Nesin bulunmaktadır.
Olay ve Durum Hikayesi Arasındaki Farklar
Olay hikayesi, serim-düğüm-çözüm şeklinde düzenli bir plana sahipken, durum hikayesi bu plana uymaz. Olay hikayesi olay ağırlıklı ve merak unsuru canlı tutulurken, durum hikayesi durum ağırlıklıdır ve merak ögesi ön planda değildir. Ayrıca olay hikayeleri beklenmedik bir sonla bitirirken, durum hikayelerinde bitmemişlik duygusu hakimdir.