Uygulamaya git

Dersler

Tarih 10. Sınıf Ders Notları

1

0

user profile picture

🤣

27.11.2025

Diğer

Tarih 10. Sınıf notları

330

27 Kas 2025

10 sayfa

Tarih 10. Sınıf Ders Notları

user profile picture

🤣

@797

Osmanlı Devleti'nin 1300-1453 yılları arasındaki dönemini kapsayan bu ders notları,... Daha fazla göster

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
1 / 10
--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Osmanlı'da Devlet Anlayışı ve Devlet Teşkilatı

Osmanlı Devleti'nde hükümdarlık, eski Türk devletlerinden gelen kut inancıyla (Göktanrı tarafından verilen yönetme yetkisi) şekilleniyordu. I. Murat döneminde "ülke hanedanın ortak malıdır" anlayışı yerini "ülke padişah ve oğullarınındır" anlayışına bıraktı. Bu değişim, taht kavgalarını azaltıp merkezi otoriteyi güçlendirmeyi amaçlıyordu.

Şehzadeler, tahta çıkmadan önce sancağa çıkma uygulamasıyla yönetim tecrübesi kazanıyorlardı. Bu sistemde padişahın oğulları olan şehzadeler, eğitimlerinden sorumlu lala eşliğinde İzmit, Bursa, Kütahya, Manisa ve Amasya gibi önemli şehirlere yönetici olarak atanıyorlardı.

Osmanlı padişahı ülkenin mutlak hakimiydi ve yasama, yürütme ve yargı yetkilerini elinde bulunduruyordu. Ancak padişah, her istediğini yapamaz, şeriata ve töreye uymak zorundaydı. Temel görevleri arasında halkı korumak, adaleti sağlamak, sınırları güvence altına almak, seferlere çıkarak ülke topraklarını genişletmek ve halkın refahını sağlamak bulunuyordu.

Önemli Not: Osmanlı'da ilk "Sultan" unvanını kullanan padişah I. Murat'tır. Ayrıca ilk medrese Orhan Bey döneminde İznik'te kurulmuştur.

Osmanlı yönetim yapısı Orhan Bey zamanında oluşturulan Divan-ı Hümayun ile şekillenmeye başladı. I. Murat döneminde sınırların genişlemesiyle Beylerbeyilik Sistemi (Eyalet Sistemi) kuruldu ve ülke eyaletlere, sancaklara, kazalara ve köylere ayrıldı.

İlk düzenli ordu Orhan Bey zamanında Yaya ve Müsellemlerle kuruldu. I. Murat döneminde ise Kapıkulu Ocağı ve buna asker yetiştirmek amacıyla Pençik sistemi oluşturuldu.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Askeri Yapı ve Tımar Sistemi

I. Murat döneminde 1363'te çıkarılan "pençik kanunu" ile oluşturulan pençik sistemi, savaşta esir alınan erkek çocukların Türk ailelerinin yanında Türk-İslam kültürüne göre yetiştirildikten sonra yeniçeri askeri olarak eğitilmesine dayanıyordu.

Benzer şekilde oluşturulan devşirme sisteminde ise gayrimüslim ailelerden (ailenin tek çocuğu hariç) alınan erkek çocuklar Türk ailelerinin yanında yetiştirildikten sonra yeniçeri askeri veya devlet adamı olmak üzere eğitiliyorlardı.

Osmanlı Devleti'nin temel ekonomik ve askeri yapısını oluşturan tımar sistemi I. Murat döneminde kuruldu. Bu sistemde bazı devlet yöneticilerine ve askerlere hizmet karşılığında toprakların yönetimi bırakılıyordu. Tımar sahipleri bu topraklardan elde edilen vergi gelirlerinden pay alıyor, geriye kalan vergilerle bölge ihtiyaçları karşılanıyor ve "cebelü" adı verilen atlı askerler besleniyordu.

Tımar sisteminin Osmanlı Devleti'ne sağladığı birçok yarar vardı:

  • Hazineden para çıkmadan bölge giderlerinin karşılanması
  • Ordunun asker ihtiyacının karşılanması
  • Toprakların boş kalmaması ve üretimin sürekliliği
  • Bölge güvenliğinin sağlanması
  • Vergilerin düzenli toplanması
  • Devlet otoritesinin en uzak bölgelere ulaşması

Dirlik denilen ülke toprakları has, zeamet ve tımar olmak üzere üç bölüme ayrılmıştı.

Dikkat: Tımar sistemi, Osmanlı Devleti'nin hem ekonomik hem de askeri yapısının temelini oluşturmuştur.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Osmanlı Ordusu

Osmanlı kara ordusu iki ana bölümden oluşuyordu: Yaya ve Müsellemler ile Kapıkulu Ocakları.

İlk düzenli ordu olan Yaya ve Müsellemler, Orhan Bey zamanında atlı ve yaya askerlerden oluşturulmuştu. I. Murat zamanında ise Kapıkulu Ocakları kuruldu. Bu ocaklar piyadeler ve süvariler olmak üzere ikiye ayrılıyordu.

Kapıkulu Piyadeleri arasında en önemlileri:

  1. Acemi Ocağı: Yeniçeri Ocağı'na asker yetiştirmek için kurulmuştur.
  2. Yeniçeri Ocağı: Pençik ve Devşirme sisteminden gelen Hristiyan kökenli askerlerden oluşan, Kapıkulu Ocakları'nın en kalabalık birliğiydi. I. Murat zamanında Edirne'de kurulmuş olan Yeniçeriler, devletin merkezi otoritesinin temelini oluştururlardı. Yeniçeri Ağası tarafından yönetilen bu askerler, yılda bir elbise ve üç ayda bir "ulufe" denilen maaş alırlardı.
  3. Cebeci Ocağı: Silah bakım ve onarımını yapan askeri sınıf.
  4. Topçu Ocağı: Top dökmek, top mermisi yapmak ve top atmakla görevli ocak.

Yeniçerilerin belirgin özellikleri arasında üç ayda bir maaş almaları, İstanbul veya yakın kışlalarda yaşamaları, devşirme kökenli olmaları ve emekli olana kadar evlenememeleri bulunuyordu.

Osmanlı ordusunda ilk top, I. Murat zamanında 1389'da I. Kosova Savaşı'nda kullanılmıştır.

Kapıkulu Süvarileri ise derece ve maaş yönünden yeniçerilerden üstün olan seçkin atlı birliklerdi.

Osmanlı ordusunun ikinci önemli gücü olan Eyalet Askerleri içinde en önemli yeri Tımarlı Sipahiler tutuyordu. Bu askerler maaş almaz, tımar sisteminden yararlanırlardı. Tamamen Türk çocuklarından oluşan bu atlı birlikler, eyaletlerde yaşar ve bulundukları bölgenin güvenliğini sağlarlardı.

Osmanlı kara kuvvetlerinde ayrıca azaplar (bekar erkeklerden oluşan gönüllü askerler) ve akıncılar (sınır güvenliğini sağlayan birlikler) de bulunuyordu.

Osmanlı deniz kuvvetlerinin temelleri Karesi Beyliği'nin alınmasıyla atıldı. İlk deniz savaşını 1415'te Venediklilere karşı kaybetti. Deniz askerlerine levent deniliyordu.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Osmanlı Ekonomisi ve Toprak Yapısı

Osmanlı topraklarında yaşayan tüm halka reaya denilmekteydi. Toprak yapısında devlet malı olan topraklara miri arazi, devletin işlemesi için köylüye dağıttığı topraklara ise çift denirdi. Çift sahibinin toprağını izinsiz terk etmesi veya üç yıl ekmemesi durumunda çiftbozan adı verilen vergi alınırdı.

Osmanlı toprakları mülkiyet durumuna göre ikiye ayrılırdı:

  1. Miri Arazi: Mülkiyeti devlete ait topraklar
    • Öşri Topraklar (Müslümanların elindeki topraklar)
    • Haraci Topraklar (Müslüman olmayanların elindeki topraklar)
  2. Mülk Arazi: Tamamen kişilere ait olan topraklar

Miri araziler kendi içinde çeşitli gruplara ayrılırdı: Dirlik, Paşmaklık, Ocaklık, Malikane, Yurtluk ve Vakıf toprakları. Dirlik toprakları da kendi içinde Has, Zeamet ve Tımar olarak üçe ayrılırdı.

Osmanlı'da hayvancılıkla uğraşanlardan, hayvan başına alınan vergiye Adet-i Ağnam (Ağnam vergisi) denirdi.

Ticaret ve Lonca Teşkilatı

Osmanlı ticaret yolları üzerinde yük taşıma işlerini "Mekkari Taifesi" adı verilen gruplar yapardı. Kervanların dinlenmesi için "menziller" kurulmuştu. Ana yollar ve geçitler "derbentçi" denilen görevliler tarafından korunurdu.

Şehirlere gelen mallar, "bedesten", çarşı ve "kapan hanları"nda toplanır ve satışa sunulurdu. Çarşı ve pazarları fiyat ve kalite bakımından "muhtesip" ve "eminler" denetlerdi.

Osmanlı'da esnaflar, Ahiliğin birer kolu olan "Lonca Teşkilatları"na bağlıydılar. Her meslek grubunun ayrı bir loncası olurdu. Loncaya kayıt olan üyeler, loncanın denetim ve koruması altına girerlerdi. Dükkan açma hakkına "gedik" denirdi ve buna sahip olmak için çıraklık, kalfalık ve ustalık belgelerini almak gerekiyordu.

Hatırlatma: Loncalar sadece ekonomik değil, sosyal dayanışma görevi de üstlenmiştir. Üretilen malların kalite kontrolünden esnaf sayısının düzenlenmesine, haksız rekabetin önlenmesinden yoksullara yardıma kadar pek çok işlevi vardı.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Fatih Sultan Mehmet Dönemi ve İstanbul'un Fethi

İstanbul'un fethi (1453), Osmanlı tarihinin dönüm noktalarından biridir. Fethin nedenleri arasında Bizans'ın Osmanlı şehzadelerini kışkırtması, Haçlı seferlerine zemin hazırlaması, Anadolu ve Rumeli arasındaki bağlantının sağlanmak istenmesi, ticaret yollarının kontrolünün ele geçirilmesi ve Hz. Muhammed'in İstanbul'un fethiyle ilgili hadisi sayılabilir.

Fetih için Osmanlı tarafı Rumelihisarı'nı yaptırdı, büyük toplar döktürdü, 400 parçalık donanma hazırladı ve Balkanlardan gelebilecek tehlikelere karşı antlaşmalar imzaladı. Bizans ise surları güçlendirdi, Avrupa'dan yardım istedi, Grejuva denilen yanıcı silahlar geliştirdi ve Haliç'in girişine zincir gerdi.

İstanbul'un fethinin Türk tarihi açısından sonuçları arasında Osmanlı Devleti'nin Rumeli ve Anadolu'daki toprak bütünlüğünün sağlanması, ticaret yollarının kontrolünün Osmanlılara geçmesi, II. Mehmet'e "Fatih" unvanının verilmesi ve Osmanlı Devleti'nin "yükselme dönemi"ne girmesi sayılabilir.

Dünya tarihi açısından ise Doğu Roma (Bizans) İmparatorluğu'nun sona ermesi, Rönesans'ın İtalya'da başlaması, büyük topların feodalitenin yıkılmasında etkili olması, coğrafi keşiflerin başlaması ve Ortaçağ'ın sona erip Yeniçağ'ın başlaması gibi önemli sonuçlar doğurmuştur.

Unutmayın: İstanbul'un fethi (1453) ile Ortaçağ sona ermiş, Yeniçağ başlamıştır. Bu, dünya tarihindeki en önemli dönüm noktalarından biridir!

Fatih Sultan Mehmet, 1460'da Mora ve 1461'de Trabzon-Rum İmparatorluğu üzerine yaptığı seferlerle Bizans'ın yeniden canlanma umutlarını ortadan kaldırmıştır. 1473'teki Otlukbeli Savaşı'nda Akkoyunlu Devleti'ni yenerek Doğu Anadolu'da güvenliği sağlamış ve Türk siyasi birliğini kurma yolunda önemli bir adım atmıştır.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Osmanlı Devlet Yapısı ve Fatih Dönemi Gelişmeleri

1475'te Kırım'ın fethi ile Karadeniz bir Türk gölü haline gelmiştir. 1479'da Venediklilerle yapılan anlaşmayla bazı ticari ayrıcalıklar (kapitülasyonlar) verilmiştir. Bu, Osmanlı'nın kapitülasyon verdiği ilk devlet olmuştur.

Fatih Sultan Mehmet, 1480'de İtalya'daki Otranto'yu ele geçirmiştir. Ancak 1481'de ölümü üzerine Gedik Ahmet Paşa'nın İstanbul'a dönmesiyle Otranto yeniden kaybedilmiştir.

Fatih'in ölümünden sonra oğulları II. Bayezid ve Cem Sultan arasında taht kavgası yaşanmıştır. Tahtı kaybeden Cem Sultan, Rodos şövalyelerine sığınmış, daha sonra Papa'ya teslim edilmiştir. Bu olay, bir iç sorun iken dış soruna dönüşmüş ve II. Bayezid döneminin sönük geçmesine neden olmuştur.

Osmanlı Devlet Yönetimi

Osmanlı sarayı (Topkapı Sarayı) üç ana bölümden oluşuyordu: Birun (dış saray), Enderun (iç saray) ve Harem. Enderun Mektebi, sarayda devlet adamı yetiştirilen okuldu ve çeşitli odalardan oluşuyordu:

  • Küçük ve Büyük Oda: Temel eğitim ve diğer odalara hazırlık
  • Doğancılar Odası: Padişahın av kuşlarıyla ilgilenenler
  • Seferli Odası: Padişahın giyim işlerine bakanlar
  • Kiler Odası: Padişahın yiyecek hizmetini yürütenler
  • Hazine Odası: Padişahın değerli eşyalarını koruyanlar
  • Has Oda: Padişahın en yakınında hizmet edenler

Osmanlı'da cülus (hükümdarın tahta geçmesi) önemli bir törendi. Bu sırada yeniçerilere "cülus bahşişi" verilirdi.

İpucu: Enderun Mektebi, Osmanlı'nın en seçkin devlet adamlarını yetiştiren kurumuydu. Burada eğitim gören gençler, saraydaki çeşitli odalarda yeteneklerine göre hizmet ederek devlet yönetimini öğrenirlerdi.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Divan-ı Hümayun

Divan-ı Hümayun, Osmanlı Devleti'nin en üst kurulu olup bugünkü Bakanlar Kurulu'na benzer bir yapıydı. İlk olarak Orhan Bey döneminde kurulmuştu. Fatih dönemine kadar padişahların, sonrasında ise sadrazamların başkanlık ettiği bu toplantıları padişahlar "Kasr-ı Adl" denilen bir pencereden takip ederdi.

Divan toplantıları Topkapı Sarayı'nda "Kubbealtı" denilen yerde yapılırdı.

Divan-ı Hümayun'un üyeleri ve görevleri şöyleydi:

  • Padişah: Devlet memurlarını atamak, savaş ve barış kararlarına onay vermek, orduyu yönetmek, adaleti ve güvenliği sağlamak.
  • Veziriazam (Sadrazam): Padişaha yardımcı olmak, divana başkanlık etmek, padişahın mührünü taşımak, padişahın katılmadığı seferlerde orduyu yönetmek.
  • Vezirler: Sadrazama yardımcı olmak.
  • Kazasker: Büyük davalara bakmak, ilmiye sınıfındaki görevlilerin atama ve azillerini yapmak.
  • Defterdar: Devletin mali işlerinden sorumlu olmak, hazineyi yönetmek, bütçeyi hazırlamak.
  • Nişancı: Fethedilen toprakların kayıtlarını tutmak, resmi evraklara padişahın tuğrasını çekmek, yazışmalardan sorumlu olmak.
  • Kaptan-ı Derya: Donanma işlerinden sorumlu olmak.
  • Yeniçeri Ağası: İstanbul'un güvenliğinden sorumlu olmak.
  • Reisülküttap: Devletin dışişlerini yürütmek.

Divan dışında önemli bir görev de Şeyhülislama aitti. Çıkan kanunların İslam dinine uygun olup olmadığı hakkında fetva verme yetkisine sahip olup ilmiye sınıfının en üst görevlisiydi.

Olağan Divan toplantıları dışında, Veziriazam haftanın her günü ikindi vakti kendi konağında "İkindi Divanı" adı verilen bir divan kurardı. Burada hükümet işleriyle ilgilenir ve halkın istek ve şikayetlerini dinlerdi.

Savaş ilanı veya ülke güvenliğini tehdit eden hallerde ise padişahın başkanlığında "Ayak Divanı" adı verilen olağanüstü bir kurul toplanırdı.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Osmanlı Yönetim Yapısı

Osmanlı'da bazı görevlilerin günümüzdeki karşılıkları şöyledir:

  • Veziriazam (Sadrazam) → Başbakan
  • Vezirler → Başbakan Yardımcıları
  • Nişancı → Dışişleri Bakanı
  • Defterdar → Maliye Bakanı
  • Kazasker → Adalet/Milli Eğitim Bakanı
  • Kaptan-ı Derya → Deniz Kuvvetleri Komutanı/Donanma Bakanı
  • Reisülküttap → Dışişleri Bakanı
  • Subaşı → Jandarma/Polis Amiri
  • Müderris → Öğretim Görevlisi/Öğretmen

Osmanlı Devleti'nde yönetenler üç sınıfa ayrılırdı:

  1. Seyfiye EhliKılıc\cEhliU¨meraEhl-i Kılıç - Ehl-i Ümera: Tımarlı Sipahiler, Kapıkulu Askerleri, Sadrazam, Vezirler, Beylerbeyi, Sancak Beyleri vb.
  2. İlmiye EhliS\cerEhl-i Şer: Şeyhülislam, Kazasker, Kadılar, Müftüler, Müderrisler, İmamlar vb.
  3. Kalemiye EhliKalemEhl-i Kalem: Defterdar, Nişancı, Reisülküttap, Katipler vb.

İstanbul'un Yönetimi

Başkent olması nedeniyle İstanbul'un özel bir yönetimi vardı. Şehrin yönetimindeki en yetkili kişi İstanbul kadısı (Taht kadısı) idi. Bir yıllığına seçilen Taht kadısı, şehirdeki davalara bakmanın yanı sıra belediye hizmetlerinin yerine getirilmesini gözetirdi.

İstanbul'daki ticaret hayatını düzenlemek ve denetlemek muhtesipin göreviydi. Şehrin güvenliğinden genel olarak yeniçeri ağası sorumluydu. Suç işleyen yeniçerileri muhzır ağa denetlerdi. Sivil halkın güvenliğini ise gündüzleri subaşı, geceleri asesbaşı komutasındaki kolluk kuvvetleri sağlardı.

Bilgi Notu: İstanbul belediye başkanının o dönemdeki karşılığı Şehremini idi. İstanbul'un belediye hizmetlerinin yerine getirilmesinden sorumluydu.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Taşra ve Eyalet Yönetimi

Osmanlı Devleti'nde başkent İstanbul dışında kalan tüm ülke toprakları "taşra" olarak adlandırılıyordu. Taşra yönetimi genellikle "tımar sistemi" etrafında şekillenmişti.

Taşra yönetimi büyükten küçüğe doğru şu idari birimlere ayrılmıştı:

  • Eyalet
  • Sancak
  • Kaza
  • Köy

Eyalet

Eyalet sistemi ilk olarak I. Murat döneminde oluşturulmuştu. Sancakların birleşmesiyle meydana gelen eyaletler, Beylerbeyi tarafından idare edilirdi. Osmanlı'nın kuruluş yıllarında sadece Anadolu ve Rumeli olmak üzere iki beylerbeyliği vardı, ancak topraklar genişledikçe sayıları arttı.

Beylerbeyi, bulunduğu eyaletin merkezi olan "Paşa Sancağı"nda otururdu. Görevi padişahı temsil etmek, halkın sorunlarını çözmek, güvenliği sağlamak ve tımar dağıtımı ile ilgili işleri yürütmekti. Savaş zamanında sancak beyleri ve tımarlı sipahilerin başında orduya katılırdı.

Osmanlı eyaletleri vergi düzenine göre üç bölüme ayrılmıştı:

  1. Salyaneli (Yıllıklı) Eyaletler: Tımar sisteminin uygulanmadığı Yemen, Habeş, Mısır, Trablusgarp, Tunus, Cezayir, Fas, Bağdat ve Basra gibi eyaletler.

  2. Salyanesiz (Yıllıksız) Eyaletler: Tımar sisteminin uygulandığı Anadolu, Karaman, Sivas, Erzurum, Diyarbakır, Halep, Şam, Trablusşam, Musul, Rumeli, Bosna, Budin ve Maraş gibi eyaletler.

  3. Özel Yönetimli AyrıcalıklıI˙mtiyazlıAyrıcalıklı-İmtiyazlı Eyaletler: İçişlerinde serbest, dışişlerinde Osmanlıya bağlı olan Hicaz, Kırım, Erdel, Eflak ve Boğdan gibi eyaletler.

Sancak

Kazaların bağlı olduğu yönetim birimlerine sancak denirdi. Sancakları Sancakbeyi yönetirdi. Sancakbeyi, sancağındaki tımarlı sipahileri yanına alarak beylerbeyinin komutasında orduya katılır, sancakta asayişi sağlar ve vergileri toplardı.

Önemli Bilgi: Osmanlı taşra teşkilatı, merkezi otoriteyi en uzak yerlere kadar taşıyacak şekilde düzenlenmişti. Her kademedeki yöneticinin görev ve sorumlulukları net bir şekilde belirlenmişti.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Kaza ve Osmanlılarda Eğitim

Kaza Yönetimi

Osmanlı idari yapısında kazaların başında kadılar bulunurdu. İlmiye sınıfının üyesi olan kadılar geniş yetkilere sahipti. Görevleri arasında davalarda yargıçlık yapmak, merkezden gelen emirleri halka iletmek, nikah kıymak, belediye işlerinden sorumlu olmak ve olağanüstü durumlarda toplanan vergilerden sorumlu olmak vardı.

Osmanlılarda Eğitim

Osmanlı eğitim sisteminin temelini medreseler oluşturuyordu. İlk Osmanlı medresesi Orhan Bey tarafından 1331'de İznik'te açıldı. Daha sonra Bursa ve Edirne'de de medreseler kuruldu.

Osmanlılarda devletin güçlenmesiyle medrese eğitimi gelişti. İstanbul'un fethinden sonra Fatih Sultan Mehmet'in kurduğu Sahn-ı Seman Medresesi ve Kanuni Sultan Süleyman döneminde yapılan Süleymaniye Medresesi ile Osmanlı eğitim sistemi zirveye ulaştı.

Medreselerde ders veren öğretim görevlilerine müderris denirdi. Hükümdarın erkek çocuklarının ilkokul eğitimini karşılayan okula ise Şehzadegan Mektebi adı verilirdi.

Osmanlı Devleti'nde askeri eğitim; Yeniçeri ocağı, Acemi oğlanlar ocağı, Tophane, Tüfekhane, Humbarahane, Kılıçhane, Mehterhane ve Tersane gibi kurumlarda verilirdi.

Dini eğitim ise Medreseler, Cami, Tekke, Zaviye ve Lonca gibi kurumlarda sağlanırdı.

Püf Noktası: Osmanlı eğitim sistemi, devlet ihtiyaçlarına göre şekillenmiş, özellikle askeri ve idari kadrolar için nitelikli eleman yetiştirmeyi amaçlamıştı. Medreseler dini eğitimin yanı sıra fen ve sosyal bilimlerde de öğretim yapan kurumlardı.



Hiç sormayacaksın sanmıştık...

Knowunity yapay zeka arkadaşı nedir?

Yapay zeka arkadaşımız öğrencilerin ihtiyaçlarına göre özel olarak tasarlanmıştır. Platformda bulunan milyonlarca içeriğe dayanarak öğrencilere gerçekten anlamlı ve ilgili yanıtlar verebiliyoruz. Ancak mesele sadece cevaplar değil, refakatçi aynı zamanda kişiselleştirilmiş öğrenme planları, sınavlar veya sohbet içerikleri ve öğrencilerin becerilerine ve gelişimlerine dayalı %100 kişiselleştirme ile öğrencilere günlük öğrenme zorluklarında rehberlik ediyor.

Knowunity uygulamasını nereden indirebilirim?

Uygulamayı Google Play Store ve Apple App Store'dan indirebilirsiniz.

Knowunity ücretsiz mi?

Knowunity uygulaması ücretsiz! Uygulamamız çok yakında indirmeye hazır olacak, bekle bizi. 💙

Aradığını bulamıyor musun? Diğer derslere göz at.

Kullanıcılarımızdan yorumlar. Onlar her şeyi çok beğendi — sen de beğeneceksin.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

 

Diğer

330

27 Kas 2025

10 sayfa

Tarih 10. Sınıf Ders Notları

user profile picture

🤣

@797

Osmanlı Devleti'nin 1300-1453 yılları arasındaki dönemini kapsayan bu ders notları, devletin temel yapısı, yönetim anlayışı ve kurumlarını anlatıyor. Osmanlı'nın kuruluşundan İstanbul'un fethine kadar geçen sürede oluşturduğu askeri, ekonomik ve idari teşkilatlanma, bu dönemin en önemli gelişmelerini oluşturuyor.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Osmanlı'da Devlet Anlayışı ve Devlet Teşkilatı

Osmanlı Devleti'nde hükümdarlık, eski Türk devletlerinden gelen kut inancıyla (Göktanrı tarafından verilen yönetme yetkisi) şekilleniyordu. I. Murat döneminde "ülke hanedanın ortak malıdır" anlayışı yerini "ülke padişah ve oğullarınındır" anlayışına bıraktı. Bu değişim, taht kavgalarını azaltıp merkezi otoriteyi güçlendirmeyi amaçlıyordu.

Şehzadeler, tahta çıkmadan önce sancağa çıkma uygulamasıyla yönetim tecrübesi kazanıyorlardı. Bu sistemde padişahın oğulları olan şehzadeler, eğitimlerinden sorumlu lala eşliğinde İzmit, Bursa, Kütahya, Manisa ve Amasya gibi önemli şehirlere yönetici olarak atanıyorlardı.

Osmanlı padişahı ülkenin mutlak hakimiydi ve yasama, yürütme ve yargı yetkilerini elinde bulunduruyordu. Ancak padişah, her istediğini yapamaz, şeriata ve töreye uymak zorundaydı. Temel görevleri arasında halkı korumak, adaleti sağlamak, sınırları güvence altına almak, seferlere çıkarak ülke topraklarını genişletmek ve halkın refahını sağlamak bulunuyordu.

Önemli Not: Osmanlı'da ilk "Sultan" unvanını kullanan padişah I. Murat'tır. Ayrıca ilk medrese Orhan Bey döneminde İznik'te kurulmuştur.

Osmanlı yönetim yapısı Orhan Bey zamanında oluşturulan Divan-ı Hümayun ile şekillenmeye başladı. I. Murat döneminde sınırların genişlemesiyle Beylerbeyilik Sistemi (Eyalet Sistemi) kuruldu ve ülke eyaletlere, sancaklara, kazalara ve köylere ayrıldı.

İlk düzenli ordu Orhan Bey zamanında Yaya ve Müsellemlerle kuruldu. I. Murat döneminde ise Kapıkulu Ocağı ve buna asker yetiştirmek amacıyla Pençik sistemi oluşturuldu.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Askeri Yapı ve Tımar Sistemi

I. Murat döneminde 1363'te çıkarılan "pençik kanunu" ile oluşturulan pençik sistemi, savaşta esir alınan erkek çocukların Türk ailelerinin yanında Türk-İslam kültürüne göre yetiştirildikten sonra yeniçeri askeri olarak eğitilmesine dayanıyordu.

Benzer şekilde oluşturulan devşirme sisteminde ise gayrimüslim ailelerden (ailenin tek çocuğu hariç) alınan erkek çocuklar Türk ailelerinin yanında yetiştirildikten sonra yeniçeri askeri veya devlet adamı olmak üzere eğitiliyorlardı.

Osmanlı Devleti'nin temel ekonomik ve askeri yapısını oluşturan tımar sistemi I. Murat döneminde kuruldu. Bu sistemde bazı devlet yöneticilerine ve askerlere hizmet karşılığında toprakların yönetimi bırakılıyordu. Tımar sahipleri bu topraklardan elde edilen vergi gelirlerinden pay alıyor, geriye kalan vergilerle bölge ihtiyaçları karşılanıyor ve "cebelü" adı verilen atlı askerler besleniyordu.

Tımar sisteminin Osmanlı Devleti'ne sağladığı birçok yarar vardı:

  • Hazineden para çıkmadan bölge giderlerinin karşılanması
  • Ordunun asker ihtiyacının karşılanması
  • Toprakların boş kalmaması ve üretimin sürekliliği
  • Bölge güvenliğinin sağlanması
  • Vergilerin düzenli toplanması
  • Devlet otoritesinin en uzak bölgelere ulaşması

Dirlik denilen ülke toprakları has, zeamet ve tımar olmak üzere üç bölüme ayrılmıştı.

Dikkat: Tımar sistemi, Osmanlı Devleti'nin hem ekonomik hem de askeri yapısının temelini oluşturmuştur.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Osmanlı Ordusu

Osmanlı kara ordusu iki ana bölümden oluşuyordu: Yaya ve Müsellemler ile Kapıkulu Ocakları.

İlk düzenli ordu olan Yaya ve Müsellemler, Orhan Bey zamanında atlı ve yaya askerlerden oluşturulmuştu. I. Murat zamanında ise Kapıkulu Ocakları kuruldu. Bu ocaklar piyadeler ve süvariler olmak üzere ikiye ayrılıyordu.

Kapıkulu Piyadeleri arasında en önemlileri:

  1. Acemi Ocağı: Yeniçeri Ocağı'na asker yetiştirmek için kurulmuştur.
  2. Yeniçeri Ocağı: Pençik ve Devşirme sisteminden gelen Hristiyan kökenli askerlerden oluşan, Kapıkulu Ocakları'nın en kalabalık birliğiydi. I. Murat zamanında Edirne'de kurulmuş olan Yeniçeriler, devletin merkezi otoritesinin temelini oluştururlardı. Yeniçeri Ağası tarafından yönetilen bu askerler, yılda bir elbise ve üç ayda bir "ulufe" denilen maaş alırlardı.
  3. Cebeci Ocağı: Silah bakım ve onarımını yapan askeri sınıf.
  4. Topçu Ocağı: Top dökmek, top mermisi yapmak ve top atmakla görevli ocak.

Yeniçerilerin belirgin özellikleri arasında üç ayda bir maaş almaları, İstanbul veya yakın kışlalarda yaşamaları, devşirme kökenli olmaları ve emekli olana kadar evlenememeleri bulunuyordu.

Osmanlı ordusunda ilk top, I. Murat zamanında 1389'da I. Kosova Savaşı'nda kullanılmıştır.

Kapıkulu Süvarileri ise derece ve maaş yönünden yeniçerilerden üstün olan seçkin atlı birliklerdi.

Osmanlı ordusunun ikinci önemli gücü olan Eyalet Askerleri içinde en önemli yeri Tımarlı Sipahiler tutuyordu. Bu askerler maaş almaz, tımar sisteminden yararlanırlardı. Tamamen Türk çocuklarından oluşan bu atlı birlikler, eyaletlerde yaşar ve bulundukları bölgenin güvenliğini sağlarlardı.

Osmanlı kara kuvvetlerinde ayrıca azaplar (bekar erkeklerden oluşan gönüllü askerler) ve akıncılar (sınır güvenliğini sağlayan birlikler) de bulunuyordu.

Osmanlı deniz kuvvetlerinin temelleri Karesi Beyliği'nin alınmasıyla atıldı. İlk deniz savaşını 1415'te Venediklilere karşı kaybetti. Deniz askerlerine levent deniliyordu.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Osmanlı Ekonomisi ve Toprak Yapısı

Osmanlı topraklarında yaşayan tüm halka reaya denilmekteydi. Toprak yapısında devlet malı olan topraklara miri arazi, devletin işlemesi için köylüye dağıttığı topraklara ise çift denirdi. Çift sahibinin toprağını izinsiz terk etmesi veya üç yıl ekmemesi durumunda çiftbozan adı verilen vergi alınırdı.

Osmanlı toprakları mülkiyet durumuna göre ikiye ayrılırdı:

  1. Miri Arazi: Mülkiyeti devlete ait topraklar
    • Öşri Topraklar (Müslümanların elindeki topraklar)
    • Haraci Topraklar (Müslüman olmayanların elindeki topraklar)
  2. Mülk Arazi: Tamamen kişilere ait olan topraklar

Miri araziler kendi içinde çeşitli gruplara ayrılırdı: Dirlik, Paşmaklık, Ocaklık, Malikane, Yurtluk ve Vakıf toprakları. Dirlik toprakları da kendi içinde Has, Zeamet ve Tımar olarak üçe ayrılırdı.

Osmanlı'da hayvancılıkla uğraşanlardan, hayvan başına alınan vergiye Adet-i Ağnam (Ağnam vergisi) denirdi.

Ticaret ve Lonca Teşkilatı

Osmanlı ticaret yolları üzerinde yük taşıma işlerini "Mekkari Taifesi" adı verilen gruplar yapardı. Kervanların dinlenmesi için "menziller" kurulmuştu. Ana yollar ve geçitler "derbentçi" denilen görevliler tarafından korunurdu.

Şehirlere gelen mallar, "bedesten", çarşı ve "kapan hanları"nda toplanır ve satışa sunulurdu. Çarşı ve pazarları fiyat ve kalite bakımından "muhtesip" ve "eminler" denetlerdi.

Osmanlı'da esnaflar, Ahiliğin birer kolu olan "Lonca Teşkilatları"na bağlıydılar. Her meslek grubunun ayrı bir loncası olurdu. Loncaya kayıt olan üyeler, loncanın denetim ve koruması altına girerlerdi. Dükkan açma hakkına "gedik" denirdi ve buna sahip olmak için çıraklık, kalfalık ve ustalık belgelerini almak gerekiyordu.

Hatırlatma: Loncalar sadece ekonomik değil, sosyal dayanışma görevi de üstlenmiştir. Üretilen malların kalite kontrolünden esnaf sayısının düzenlenmesine, haksız rekabetin önlenmesinden yoksullara yardıma kadar pek çok işlevi vardı.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Fatih Sultan Mehmet Dönemi ve İstanbul'un Fethi

İstanbul'un fethi (1453), Osmanlı tarihinin dönüm noktalarından biridir. Fethin nedenleri arasında Bizans'ın Osmanlı şehzadelerini kışkırtması, Haçlı seferlerine zemin hazırlaması, Anadolu ve Rumeli arasındaki bağlantının sağlanmak istenmesi, ticaret yollarının kontrolünün ele geçirilmesi ve Hz. Muhammed'in İstanbul'un fethiyle ilgili hadisi sayılabilir.

Fetih için Osmanlı tarafı Rumelihisarı'nı yaptırdı, büyük toplar döktürdü, 400 parçalık donanma hazırladı ve Balkanlardan gelebilecek tehlikelere karşı antlaşmalar imzaladı. Bizans ise surları güçlendirdi, Avrupa'dan yardım istedi, Grejuva denilen yanıcı silahlar geliştirdi ve Haliç'in girişine zincir gerdi.

İstanbul'un fethinin Türk tarihi açısından sonuçları arasında Osmanlı Devleti'nin Rumeli ve Anadolu'daki toprak bütünlüğünün sağlanması, ticaret yollarının kontrolünün Osmanlılara geçmesi, II. Mehmet'e "Fatih" unvanının verilmesi ve Osmanlı Devleti'nin "yükselme dönemi"ne girmesi sayılabilir.

Dünya tarihi açısından ise Doğu Roma (Bizans) İmparatorluğu'nun sona ermesi, Rönesans'ın İtalya'da başlaması, büyük topların feodalitenin yıkılmasında etkili olması, coğrafi keşiflerin başlaması ve Ortaçağ'ın sona erip Yeniçağ'ın başlaması gibi önemli sonuçlar doğurmuştur.

Unutmayın: İstanbul'un fethi (1453) ile Ortaçağ sona ermiş, Yeniçağ başlamıştır. Bu, dünya tarihindeki en önemli dönüm noktalarından biridir!

Fatih Sultan Mehmet, 1460'da Mora ve 1461'de Trabzon-Rum İmparatorluğu üzerine yaptığı seferlerle Bizans'ın yeniden canlanma umutlarını ortadan kaldırmıştır. 1473'teki Otlukbeli Savaşı'nda Akkoyunlu Devleti'ni yenerek Doğu Anadolu'da güvenliği sağlamış ve Türk siyasi birliğini kurma yolunda önemli bir adım atmıştır.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Osmanlı Devlet Yapısı ve Fatih Dönemi Gelişmeleri

1475'te Kırım'ın fethi ile Karadeniz bir Türk gölü haline gelmiştir. 1479'da Venediklilerle yapılan anlaşmayla bazı ticari ayrıcalıklar (kapitülasyonlar) verilmiştir. Bu, Osmanlı'nın kapitülasyon verdiği ilk devlet olmuştur.

Fatih Sultan Mehmet, 1480'de İtalya'daki Otranto'yu ele geçirmiştir. Ancak 1481'de ölümü üzerine Gedik Ahmet Paşa'nın İstanbul'a dönmesiyle Otranto yeniden kaybedilmiştir.

Fatih'in ölümünden sonra oğulları II. Bayezid ve Cem Sultan arasında taht kavgası yaşanmıştır. Tahtı kaybeden Cem Sultan, Rodos şövalyelerine sığınmış, daha sonra Papa'ya teslim edilmiştir. Bu olay, bir iç sorun iken dış soruna dönüşmüş ve II. Bayezid döneminin sönük geçmesine neden olmuştur.

Osmanlı Devlet Yönetimi

Osmanlı sarayı (Topkapı Sarayı) üç ana bölümden oluşuyordu: Birun (dış saray), Enderun (iç saray) ve Harem. Enderun Mektebi, sarayda devlet adamı yetiştirilen okuldu ve çeşitli odalardan oluşuyordu:

  • Küçük ve Büyük Oda: Temel eğitim ve diğer odalara hazırlık
  • Doğancılar Odası: Padişahın av kuşlarıyla ilgilenenler
  • Seferli Odası: Padişahın giyim işlerine bakanlar
  • Kiler Odası: Padişahın yiyecek hizmetini yürütenler
  • Hazine Odası: Padişahın değerli eşyalarını koruyanlar
  • Has Oda: Padişahın en yakınında hizmet edenler

Osmanlı'da cülus (hükümdarın tahta geçmesi) önemli bir törendi. Bu sırada yeniçerilere "cülus bahşişi" verilirdi.

İpucu: Enderun Mektebi, Osmanlı'nın en seçkin devlet adamlarını yetiştiren kurumuydu. Burada eğitim gören gençler, saraydaki çeşitli odalarda yeteneklerine göre hizmet ederek devlet yönetimini öğrenirlerdi.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Divan-ı Hümayun

Divan-ı Hümayun, Osmanlı Devleti'nin en üst kurulu olup bugünkü Bakanlar Kurulu'na benzer bir yapıydı. İlk olarak Orhan Bey döneminde kurulmuştu. Fatih dönemine kadar padişahların, sonrasında ise sadrazamların başkanlık ettiği bu toplantıları padişahlar "Kasr-ı Adl" denilen bir pencereden takip ederdi.

Divan toplantıları Topkapı Sarayı'nda "Kubbealtı" denilen yerde yapılırdı.

Divan-ı Hümayun'un üyeleri ve görevleri şöyleydi:

  • Padişah: Devlet memurlarını atamak, savaş ve barış kararlarına onay vermek, orduyu yönetmek, adaleti ve güvenliği sağlamak.
  • Veziriazam (Sadrazam): Padişaha yardımcı olmak, divana başkanlık etmek, padişahın mührünü taşımak, padişahın katılmadığı seferlerde orduyu yönetmek.
  • Vezirler: Sadrazama yardımcı olmak.
  • Kazasker: Büyük davalara bakmak, ilmiye sınıfındaki görevlilerin atama ve azillerini yapmak.
  • Defterdar: Devletin mali işlerinden sorumlu olmak, hazineyi yönetmek, bütçeyi hazırlamak.
  • Nişancı: Fethedilen toprakların kayıtlarını tutmak, resmi evraklara padişahın tuğrasını çekmek, yazışmalardan sorumlu olmak.
  • Kaptan-ı Derya: Donanma işlerinden sorumlu olmak.
  • Yeniçeri Ağası: İstanbul'un güvenliğinden sorumlu olmak.
  • Reisülküttap: Devletin dışişlerini yürütmek.

Divan dışında önemli bir görev de Şeyhülislama aitti. Çıkan kanunların İslam dinine uygun olup olmadığı hakkında fetva verme yetkisine sahip olup ilmiye sınıfının en üst görevlisiydi.

Olağan Divan toplantıları dışında, Veziriazam haftanın her günü ikindi vakti kendi konağında "İkindi Divanı" adı verilen bir divan kurardı. Burada hükümet işleriyle ilgilenir ve halkın istek ve şikayetlerini dinlerdi.

Savaş ilanı veya ülke güvenliğini tehdit eden hallerde ise padişahın başkanlığında "Ayak Divanı" adı verilen olağanüstü bir kurul toplanırdı.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Osmanlı Yönetim Yapısı

Osmanlı'da bazı görevlilerin günümüzdeki karşılıkları şöyledir:

  • Veziriazam (Sadrazam) → Başbakan
  • Vezirler → Başbakan Yardımcıları
  • Nişancı → Dışişleri Bakanı
  • Defterdar → Maliye Bakanı
  • Kazasker → Adalet/Milli Eğitim Bakanı
  • Kaptan-ı Derya → Deniz Kuvvetleri Komutanı/Donanma Bakanı
  • Reisülküttap → Dışişleri Bakanı
  • Subaşı → Jandarma/Polis Amiri
  • Müderris → Öğretim Görevlisi/Öğretmen

Osmanlı Devleti'nde yönetenler üç sınıfa ayrılırdı:

  1. Seyfiye EhliKılıc\cEhliU¨meraEhl-i Kılıç - Ehl-i Ümera: Tımarlı Sipahiler, Kapıkulu Askerleri, Sadrazam, Vezirler, Beylerbeyi, Sancak Beyleri vb.
  2. İlmiye EhliS\cerEhl-i Şer: Şeyhülislam, Kazasker, Kadılar, Müftüler, Müderrisler, İmamlar vb.
  3. Kalemiye EhliKalemEhl-i Kalem: Defterdar, Nişancı, Reisülküttap, Katipler vb.

İstanbul'un Yönetimi

Başkent olması nedeniyle İstanbul'un özel bir yönetimi vardı. Şehrin yönetimindeki en yetkili kişi İstanbul kadısı (Taht kadısı) idi. Bir yıllığına seçilen Taht kadısı, şehirdeki davalara bakmanın yanı sıra belediye hizmetlerinin yerine getirilmesini gözetirdi.

İstanbul'daki ticaret hayatını düzenlemek ve denetlemek muhtesipin göreviydi. Şehrin güvenliğinden genel olarak yeniçeri ağası sorumluydu. Suç işleyen yeniçerileri muhzır ağa denetlerdi. Sivil halkın güvenliğini ise gündüzleri subaşı, geceleri asesbaşı komutasındaki kolluk kuvvetleri sağlardı.

Bilgi Notu: İstanbul belediye başkanının o dönemdeki karşılığı Şehremini idi. İstanbul'un belediye hizmetlerinin yerine getirilmesinden sorumluydu.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Taşra ve Eyalet Yönetimi

Osmanlı Devleti'nde başkent İstanbul dışında kalan tüm ülke toprakları "taşra" olarak adlandırılıyordu. Taşra yönetimi genellikle "tımar sistemi" etrafında şekillenmişti.

Taşra yönetimi büyükten küçüğe doğru şu idari birimlere ayrılmıştı:

  • Eyalet
  • Sancak
  • Kaza
  • Köy

Eyalet

Eyalet sistemi ilk olarak I. Murat döneminde oluşturulmuştu. Sancakların birleşmesiyle meydana gelen eyaletler, Beylerbeyi tarafından idare edilirdi. Osmanlı'nın kuruluş yıllarında sadece Anadolu ve Rumeli olmak üzere iki beylerbeyliği vardı, ancak topraklar genişledikçe sayıları arttı.

Beylerbeyi, bulunduğu eyaletin merkezi olan "Paşa Sancağı"nda otururdu. Görevi padişahı temsil etmek, halkın sorunlarını çözmek, güvenliği sağlamak ve tımar dağıtımı ile ilgili işleri yürütmekti. Savaş zamanında sancak beyleri ve tımarlı sipahilerin başında orduya katılırdı.

Osmanlı eyaletleri vergi düzenine göre üç bölüme ayrılmıştı:

  1. Salyaneli (Yıllıklı) Eyaletler: Tımar sisteminin uygulanmadığı Yemen, Habeş, Mısır, Trablusgarp, Tunus, Cezayir, Fas, Bağdat ve Basra gibi eyaletler.

  2. Salyanesiz (Yıllıksız) Eyaletler: Tımar sisteminin uygulandığı Anadolu, Karaman, Sivas, Erzurum, Diyarbakır, Halep, Şam, Trablusşam, Musul, Rumeli, Bosna, Budin ve Maraş gibi eyaletler.

  3. Özel Yönetimli AyrıcalıklıI˙mtiyazlıAyrıcalıklı-İmtiyazlı Eyaletler: İçişlerinde serbest, dışişlerinde Osmanlıya bağlı olan Hicaz, Kırım, Erdel, Eflak ve Boğdan gibi eyaletler.

Sancak

Kazaların bağlı olduğu yönetim birimlerine sancak denirdi. Sancakları Sancakbeyi yönetirdi. Sancakbeyi, sancağındaki tımarlı sipahileri yanına alarak beylerbeyinin komutasında orduya katılır, sancakta asayişi sağlar ve vergileri toplardı.

Önemli Bilgi: Osmanlı taşra teşkilatı, merkezi otoriteyi en uzak yerlere kadar taşıyacak şekilde düzenlenmişti. Her kademedeki yöneticinin görev ve sorumlulukları net bir şekilde belirlenmişti.

--- OCR Start ---
İBN-İ SİNA MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
TARİH-10 DERSİ NOTLARI
MURAT GÜNDÜZ
2017-2018
*
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ (

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Kaza ve Osmanlılarda Eğitim

Kaza Yönetimi

Osmanlı idari yapısında kazaların başında kadılar bulunurdu. İlmiye sınıfının üyesi olan kadılar geniş yetkilere sahipti. Görevleri arasında davalarda yargıçlık yapmak, merkezden gelen emirleri halka iletmek, nikah kıymak, belediye işlerinden sorumlu olmak ve olağanüstü durumlarda toplanan vergilerden sorumlu olmak vardı.

Osmanlılarda Eğitim

Osmanlı eğitim sisteminin temelini medreseler oluşturuyordu. İlk Osmanlı medresesi Orhan Bey tarafından 1331'de İznik'te açıldı. Daha sonra Bursa ve Edirne'de de medreseler kuruldu.

Osmanlılarda devletin güçlenmesiyle medrese eğitimi gelişti. İstanbul'un fethinden sonra Fatih Sultan Mehmet'in kurduğu Sahn-ı Seman Medresesi ve Kanuni Sultan Süleyman döneminde yapılan Süleymaniye Medresesi ile Osmanlı eğitim sistemi zirveye ulaştı.

Medreselerde ders veren öğretim görevlilerine müderris denirdi. Hükümdarın erkek çocuklarının ilkokul eğitimini karşılayan okula ise Şehzadegan Mektebi adı verilirdi.

Osmanlı Devleti'nde askeri eğitim; Yeniçeri ocağı, Acemi oğlanlar ocağı, Tophane, Tüfekhane, Humbarahane, Kılıçhane, Mehterhane ve Tersane gibi kurumlarda verilirdi.

Dini eğitim ise Medreseler, Cami, Tekke, Zaviye ve Lonca gibi kurumlarda sağlanırdı.

Püf Noktası: Osmanlı eğitim sistemi, devlet ihtiyaçlarına göre şekillenmiş, özellikle askeri ve idari kadrolar için nitelikli eleman yetiştirmeyi amaçlamıştı. Medreseler dini eğitimin yanı sıra fen ve sosyal bilimlerde de öğretim yapan kurumlardı.

Hiç sormayacaksın sanmıştık...

Knowunity yapay zeka arkadaşı nedir?

Yapay zeka arkadaşımız öğrencilerin ihtiyaçlarına göre özel olarak tasarlanmıştır. Platformda bulunan milyonlarca içeriğe dayanarak öğrencilere gerçekten anlamlı ve ilgili yanıtlar verebiliyoruz. Ancak mesele sadece cevaplar değil, refakatçi aynı zamanda kişiselleştirilmiş öğrenme planları, sınavlar veya sohbet içerikleri ve öğrencilerin becerilerine ve gelişimlerine dayalı %100 kişiselleştirme ile öğrencilere günlük öğrenme zorluklarında rehberlik ediyor.

Knowunity uygulamasını nereden indirebilirim?

Uygulamayı Google Play Store ve Apple App Store'dan indirebilirsiniz.

Knowunity ücretsiz mi?

Knowunity uygulaması ücretsiz! Uygulamamız çok yakında indirmeye hazır olacak, bekle bizi. 💙

1

Akıllı Araçlar YENİ

Bu notu şunlara dönüştür: ✓ 50+ Alıştırma Sorusu ✓ Etkileşimli Flash Kartları ✓ Tam Deneme Sınavı ✓ Kompozisyon Taslakları

Deneme Sınavı
Quiz
Flashcard
Kompozisyon

Aradığını bulamıyor musun? Diğer derslere göz at.

Kullanıcılarımızdan yorumlar. Onlar her şeyi çok beğendi — sen de beğeneceksin.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı