Hareket Kavramları
Bir cismin konumu, başlangıç noktasına olan uzaklığıdır ve genellikle x ile gösterilir. Örneğin, bir cismin konumu x = +3 veya x = -2 olabilir. Pozitif ve negatif değerler yönü belirtir.
Yer değiştirme (Δx), cismin harekete başladığı noktayı geldiği noktaya birleştiren vektördür. Matematiksel olarak son konum ile ilk konum arasındaki farktır: Δx = xson - xilk. Yer değiştirme vektörel bir büyüklüktür ve yönü vardır.
Sürat (v), birim zamanda alınan yoldur ve skaler bir büyüklüktür. Sürat formülü v = (Toplam yol)/(Toplam zaman) şeklindedir. Günlük hayatta sıkça kullandığımız "hız" aslında çoğu zaman sürattir.
💡 Hız ve sürat arasındaki farkı hatırlamak için şu ipucunu kullanabilirsin: Sürat yalnızca "ne kadar hızlı" sorusuna cevap verirken, hız hem "ne kadar hızlı" hem de "hangi yöne" sorularını yanıtlar.
Hız (v⃗), birim zamandaki yer değiştirmedir ve vektörel büyüklüktür. Birimi m/s'dir. Formülü v⃗ = Δx/Δt = (Yer değiştirme)/(zaman) şeklindedir. Hızın hem büyüklüğü hem de yönü vardır.
İvme (a⃗), birim zamandaki hız değişimidir ve birimi m/s²'dir. Formülü a⃗ = Δv/Δt = vson−vilk/Δt şeklindedir. İvme de vektörel bir büyüklüktür.
Düzgün doğrusal hareket, eşit zamanlarda eşit yollar alınan harekettir. Bu harekette hız sabittir ve ivme sıfırdır. Hız-zaman grafiğinin altında kalan alan yer değiştirmeyi verir.