Uygulamaya git

Dersler

Felsefe

5 Ara 2025

1.131

17 sayfa

11. Sınıf Felsefe: MÖ 6. YY'dan MS 2. YY'a Kadar Filozoflar

user profile picture

Sherliam_Xie_Wei @sherliam_xie_wei

Antik Yunan felsefesi, insanlığın düşünce tarihinde derin izler bırakmış ve günümüz felsefi anlayışlarının temellerini oluşturmuştur. MÖ 6. yüzyıldan... Daha fazla göster

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Felsefenin Doğuşu ve İlk Adımlar

Felsefe, akla dayanan nedenlerle kendini ortaya koyan, eleştirel ve tutarlı bir düşünme etkinliğidir. Antik Yunan'da sistematik bir yapıya kavuşsa da, aslında farklı medeniyetlerin birikiminden beslenmiştir.

Sümer, Mezopotamya, Mısır, Çin, Hint ve İran uygarlıklarındaki kozmos ve erdem anlayışları, felsefi düşüncenin gelişiminde önemli rol oynamıştır. Bu medeniyetlerdeki varlık, bilgi ve değer alanlarına yönelik görüşler, felsefenin temellerini oluşturmuştur.

İlk dönem filozofları, evreni ve varlığı anlamlandırmaya çalışırken mitolojik açıklamalardan uzaklaşıp akıl yürütmeye dayalı bir yöntem geliştirmişlerdir. Bu, insanlık tarihinde önemli bir dönüm noktasıdır.

Dikkat! Felsefe kelimesi Yunanca "philosophia" sözcüğünden gelir ve "bilgelik sevgisi" anlamındadır. Bu, merak ve sorgulama temelinde gelişen bir düşünce biçimini işaret eder.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

İlk Medeniyetlerin Felsefeye Katkıları

Mezopotamya Uygarlığı, özellikle Sümerlerle birlikte bilimin temellerini atmıştır. Matematik ve astronomide önemli ilerlemeler kaydeden Sümerler, 60 tabanlı sayı sistemini geliştirmiş ve pi sayısını 3,14 olarak hesaplamışlardır. Çivi yazısını kullanan ilk medeniyet olan Sümerler, düşünce mirasımıza Gılgamış Destanı gibi değerli eserler bırakmışlardır.

Babilliler ise zamanı ölçme konusunda bugün hala kullandığımız sistemleri geliştirmişlerdir. Bir saati 60 dakikaya, bir dakikayı 60 saniyeye bölmüş ve daireyi 360 dereceye ayırmışlardır. Ay tutulmalarını önceden hesaplayabilecek kadar ileri astronomi bilgisine sahiplerdi.

Mısır Uygarlığı, "Nil Nehri'nin bir armağanı" olarak adlandırılır. Matematik, geometri, tıp ve astronomi alanlarında önemli çalışmalar yapmışlardır. Dinsel inançları gereği mumyalama teknikleri geliştirmeleri, tıp biliminin ilerlemesine katkı sağlamıştır. 365 günlük takvim sistemini oluşturmuşlar ve Nil'in taşma zamanını hesaplamak için Sirius yıldızını referans almışlardır.

İlginç Bilgi Hem Mısır hem de Mezopotamya uygarlıklarında bilimsel çalışmalar genellikle dinsel düşünceyle iç içeydi. Örneğin, hekimler aynı zamanda büyücülük de yapıyorlardı.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Doğu Uygarlıklarının Düşünce Mirasları

Hint Uygarlığı insanlığın düşünce hazinesine büyük katkılar sunmuştur. Matematikçileri bugün kullandığımız 10 tabanlı sayı sistemini ve sıfır (0) rakamını bulmuşlardır. Hint felsefesi genellikle dinsel bir karakter taşır ve içsel deneyimi ön plana çıkarır.

Hint düşüncesinde dış görünüşün altındaki öz öğretilemez; kişi kurtuluşunu sağlayacak yolu ancak kendi derin düşünmesiyle bulabilir. Vedizm, Brahmanizm ve Budizm olmak üzere üç ana dini öğreti gelişmiştir. Bu öğretilerde insanın isteklerinden arınması, onu en yüce varlık olan Brahman'a ulaştırır.

Hindistan'da yaşam boyunca kazanılması gereken dört şey vardır

  • Dharma (doğru davranma)
  • Artha (şöhret ve servet kazanma)
  • Kama (hazları bir kenara bırakma)
  • Nirvana (haz ve heveslerden uzaklaşarak ölümsüzlüğe ulaşma)

Çin Uygarlığında felsefe MÖ 6. yüzyıldan itibaren üç koldan gelişmiştir Tao Öğretisi, Konfüçyüs Öğretisi ve Buda öğretisi. Taoculuk, bireyi merkeze alan mistik bir anlayıştır. Lao Tse'nin öncülüğünde gelişen bu öğreti, evrenin kendiliğinden olduğuna ve Tao'nun (evrenin özü) erdemli hayatın ilkesi olduğuna inanır.

Konfüçyüs, Çin tarihinin en büyük düşünürü ve siyaset kuramcısıdır. Doğru muhakeme yapmaya götüren bir mantık sistemi kurmuştur. Ona göre mutlu olmak için kendimizle ve başkalarıyla barışık olmalı, orta yoldan gitmeliyiz. Felsefesinde aileye bağlılık, sevgiye dayalı düzen ve evrensel barış gibi değerler öne çıkar.

Unutma Doğu felsefelerinde genellikle içsel deneyim, sezgi ve erdem ön plandadır, Batı felsefesinin akıl ve mantık temelli yaklaşımından farklı olarak daha mistik ve ahlaki bir karakter taşır.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Anadolu Topraklarında Yetişen Filozoflar

Anadolu, felsefenin beşiği olarak kabul edilebilecek bir coğrafyada yer alır. Birçok önemli filozof bu topraklarda yaşamış ve düşünce tarihine damga vurmuştur.

Thales MO¨625546MÖ 625-546, Milet'te Aydın/DidimAydın/Didim yaşamış ve tarihin ilk filozofu olarak kabul edilir. Evrenin ilk nedeni (arkhe) sorusuna mitoslardan bağımsız şekilde cevap vererek felsefi düşüncenin başlangıcını oluşturmuştur. Matematik ve astronomi alanlarında da çalışmaları bulunan Thales, güneş tutulmasını önceden tahmin etmiş ve kendi adıyla anılan Thales Teoremi'ni geliştirmiştir.

Anaksimandros MO¨610547MÖ 610-547, Thales'in öğrencisidir ve Milet'te yaşamıştır. Matematik, astronomi ve haritacılık alanlarında çalışmalar yapmıştır. Güneş saati geliştirmiş ve dünyanın ilk haritalarını çizmiştir.

Anaksimenes MO¨585528MÖ 585-528, Anaksimandros'un öğrencisi olarak Milet'te yaşamıştır. Evrenin oluşumu ve varlıkların kökeni hakkındaki düşünceleriyle tanınır. Astronomi alanında özellikle güneş ve ay tutulmalarına dair doğru bilgiler vermiştir.

Anaksagoras MO¨500428MÖ 500-428, İzmir Urla'da yaşamış ve varlıkların temelinde "Nous" (akıl, zihin) kavramını ön plana çıkarmıştır.

Ksenofanes MO¨569477MÖ 569-477, İzmir Değirmendere'de doğmuş ve çok tanrıcılık anlayışını eleştirmiştir.

Fark Yarat Bu filozofların fikirleri, sadece kendi dönemleri için değil, günümüz bilim ve felsefe anlayışı için de temel oluşturur. Thales'in suyu arkhe olarak görmesi veya Anaksagoras'ın "nous" kavramı, madde-zihin ilişkisine dair tartışmaları başlatmıştır.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Felsefi Düşüncenin Anadolu'daki İzleri

Herakleitos MO¨540480MÖ 540-480, Efes'te (İzmir) yaşamış ve "değişim" düşüncesiyle felsefe tarihinde önemli bir yer edinmiştir. Anlatımının zorluğu nedeniyle "Karanlık Herakleitos" olarak anılır. "Aynı ırmağa iki kez giremezsin" ve "Değişmeyen tek şey, değişimdir" sözleriyle tanınır.

Epiktetos MS55135MS 55-135, Hierapolis'te Denizli/PamukkaleDenizli/Pamukkale doğmuş ve Stoa felsefesinin önemli temsilcilerindendir. Kölelikten azat edilen filozof, bilgelik, irade, özgürlük ve doğaya uyum konularında düşünceler geliştirmiştir.

Diogenes MO¨412323MÖ 412-323, Sinop'ta doğmuştur. "Kinik" felsefenin savunucusudur ve dünyevi isteklerin gereksizliğini savunur. Rıhtımda bir küfenin içinde yaşayan filozof, Büyük İskender'in "Benden bir isteğin var mı?" sorusuna "Gölge etme başka ihsan istemez" yanıtını vermiştir.

Lukianos MS125180MS 125-180, Adıyaman/Samsat'ta doğmuş güçlü bir retorikçidir. Hiciv türünü ilk kullanan kişi olarak bilinir.

Kleanthes MO¨331233MÖ 331-233, Çanakkale Ayvacık'ta doğmuş ve Zenon'un görüşlerini benimsemiştir.

Aristoteles MO¨384322MÖ 384-322, yaşamının bir kısmını Assos'ta (Çanakkale) geçirmiştir. Mantık, siyaset ve biyoloji gibi alanlardaki çalışmalarıyla tanınan Aristoteles, ilk felsefe ve bilim tarihçisi olarak da bilinir. Sistematik çalışmaları ve canlıları sınıflandırmasıyla ön plana çıkan filozof, Büyük İskender'in öğretmeni olmuştur.

Harekete Geç Bu filozofların düşüncelerini kendi yaşamınızla ilişkilendirmeye çalışın. Örneğin, Herakleitos'un değişim felsefesi günlük hayatınızdaki hangi durumları açıklar? Epiktetos'un "Kontrol edemediğin şeyler için endişelenme" öğretisi sizin için ne ifade ediyor?

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri

Antik Çağ felsefesi olarak da bilinen bu dönem, üç temel aşamada incelenebilir Doğa felsefesi dönemi (ilk neden ve değişim problemleri), insana yöneliş dönemi Sokratesvesofistlerinbilgiahlaktartıs\cmalarıSokrates ve sofistlerin bilgi-ahlak tartışmaları ve sistematik felsefe dönemi (Platon ve Aristoteles'in varlık, bilgi ve değer çalışmaları).

İlk Neden Problemi, felsefe tarihinin ilk büyük tartışma konusudur. Doğa filozofları, mitolojik açıklamalardan uzaklaşarak neden-sonuç ilişkisi içinde akılsal açıklamalar geliştirmişlerdir. Bu dönemde temel soru "Varlığın ilk nedeni (arkhe) nedir?" olmuştur.

Thales, evrenin ilk nedeninin "su" olduğunu öne sürmüştür. Ona göre su, varlıkların tümünün nedeni ve ilk maddesidir. Evrendeki çokluğun temelindeki birliktir. Suyun farklı hâllerde (buz, sıvı, buhar) bulunabilmesi, onun tüm varlıkların temelinde olduğu fikrini destekler.

Anaksimandros, arkhenin somut bir madde olamayacağını düşünmüştür. Ona göre arkhe, nicelik olarak sınırsız, nitelik olarak belirsiz olan "apeiron"dur. Apeiron, bütün varlıkların temelidir ve ondan ilk olarak birbirine karşıt olan sıcak ve soğuk ortaya çıkmıştır.

Önemli Not İlk neden problemi, felsefenin doğa olaylarını mitolojik açıklamalardan uzaklaşarak akılla açıklama çabasının başlangıcıdır. Bu dönüşüm, bilimsel düşüncenin de temellerini atmıştır.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Arkhe Evrenin İlk Maddesi

Anaksimenes, hocası Anaksimandros gibi arkhe problemiyle ilgilenmiş ve arkhe olarak "hava"yı öne sürmüştür. Hava, somut ancak sonsuzluk niteliğine sahiptir. Anaksimenes'e göre "Hava olan ruh, nasıl bedeni ayakta tutuyorsa dünyayı ve evreni de ayakta tutan havadır." Havanın yoğunlaşması ve seyrekleşmesi ile diğer varlıklar oluşur. Bu fikir, atomculuk düşüncesinin ilk adımlarını oluşturmuştur.

Empedokles, arkhenin tek bir madde değil, dört ana maddeden oluştuğunu savunur su, toprak, hava ve ateş. Bu tözler değişmez ancak farklı oranlarda bir araya gelerek farklı varlıkları oluşturur. Bu maddeleri hareket ettiren iki güç vardır birleştirici güç olarak sevgi ve ayırıcı güç olarak nefret. Empedokles, önceki filozofların fikirlerini sentezlemiştir.

Demokritos, atomcu görüşü savunan ilk filozoftur. Ona göre arkhe, maddenin en küçük yapı taşı olan ve artık bölünemeyen "atom"dur. Atomlar sonsuz, değişmeyen ve yer kaplayan özellikte olup, boşlukta hareket ederek basınç sonucu birleşir ve varlıkları oluştururlar. Atomların bir araya gelmesi doğum, ayrışması ise ölümdür.

Lao Tse'ye göre "Tao", kendisiyle bütün varlıkların olmaya başladığı şeydir. Tao kavranamayan, isimsiz, her şeyin adsız kaynağı, evrenin yolu, yasaların yasasıdır.

Herakleitos'a göre arkhe ateştir. Ateş, değişimin temelinde bulunur ve oluş-bitişi sağlar. Her şey sürekli değişim içindedir ve karşıtıyla vardır yas\camo¨lu¨m,sıcaksog˘ukyaşam-ölüm, sıcak-soğuk. Değişimin maddesi ateş, ilkesi ise logos (ölçü, akıl)dur.

Parmenides, Herakleitos'un tam tersini savunur "Varlık vardır, yokluk yoktur." Varlık; ezelî-ebedî, bölünemez ve hareketsizdir. Değişim reddedilir çünkü bir şeyin değişmesi, varken yok olması demektir ki yokluk yoktur. Bu nedenle değişim duyusal bir yanılgıdır.

Hayatla İlişkilendir Herakleitos'un "Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir" sözü, günlük hayatımızda nasıl karşılık buluyor? Sürekli değişen teknoloji ve toplumsal yapılar içinde, değişmeyen değerler var mı?

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

İnsan Merkezli Felsefeye Geçiş

Sofistler, doğa filozoflarından sonra insanı merkeze alan düşünceleriyle felsefe tarihinde önemli bir dönüm noktasıdır. Bilgi anlayışlarında rölativisttirler (göreceli). Onlara göre mutlak ve değişmez bir bilgi ve hakikat yoktur; bilgi ve hakikat bireyin algılarına, toplumsal ve kültürel eğilimlerine göre değişir. Para karşılığı ders veren (özellikle retorik) gezgin öğretmenlerdir.

Protagoras'ın "İnsan her şeyin ölçüsüdür" sözü, sofistlerin bilgi anlayışını özetler. "Rüzgar üşüyen için soğuk, üşümeyen için ılıktır." Bu nedenle genel geçer doğru bilgi olamaz; doğruluk özneldir.

Gorgias ise daha radikal bir tutumla "Hiçbir şey yoktur. Olsa da bile bilinemez. Bilinse de başkasına bildirilemez" diyerek varlığı da bilgiyi de kökten reddeder (Nihilizm).

Sofistler ahlak görüşlerinde de göreceliği temel alırlar. İyi ve kötünün insanın kendinde anlam kazandığını, evrensel ahlak yasasının olmadığını savunurlar.

Sokrates, "Bildiğim bir şey var o da hiçbir şey bilmediğimdir" ve "Sorgulanmamış yaşam, yaşamaya değmez" sözleriyle tanınır. Sofistlerin bilgi ve ahlaktaki görecelik görüşlerini eleştirir. Ona göre bilgi, ahlaklı ve erdemli olmayı getirir; bilgisizlik ise ahlaksız davranışlara neden olur. "Kimse bilerek kötülük yapmaz" der çünkü insan özü itibariyle iyidir, kötülük bilgisizlikten kaynaklanır.

Sokrates kendine has bir tartışma yöntemi geliştirmiştir İroni (alay ile soru sorma) ile çok şey bildiğini zannedenlere hiçbir şey bilmediklerini, Maiotik (doğurtma) ile de hiçbir şey bilmediğini zannedenlere aslında çok şey bildiklerini ispatlar.

Düşün Sofistlerin "herkesin kendi doğrusu vardır" fikri ile günümüzdeki "post-truth" (hakikat sonrası) kavramı arasında nasıl bir ilişki kurulabilir? Sokrates'in "Kendini bil" öğütü, bugün nasıl yorumlanabilir?

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Değişim mi, Değişmezlik mi?

Parmenides, felsefe tarihinin ilk büyük karşıtlığının tarafıdır. Herakleitos'un düşüncelerinin tam tersi bir yol izler. Düşüncesinin merkezine "Varlık vardır, yokluk yoktur" ilkesini koyar. Ona göre varlık; ezelî-ebedî, bölünemez ve hareketsizdir. Çokluk sadece bir görüntüdür, asıl olan "Bir Olan"dır.

Parmenides'e göre değişim, bir şeyin o şey olmaktan çıkıp başka bir şey olmasıdır. Bu da varken yok olmak demektir. Yokluk olmadığından yok olmak da mümkün değildir. Bu nedenle değişim sadece duyusal bir yanılgıdır.

Varlığın değiştiğini düşünmek mantıksal bir çelişkidir. Düşünce var olanların bilgisine sahiptir, yokluk olmadığından yokluğun bilgisi de olamaz. Duyulara güvensizliği ve değişimi reddetmesi ile kendinden sonraki filozofları etkilemiştir.

Sofistlerin bilgi anlayışında mutlak ve değişmez bir bilgi ve hakikat yoktur. Bilgi ve hakikat bireyin algılarına, toplumsal ve kültürel faktörlere göre değişir. Duyular insanı yanıltır ve bu durum göreceliliğe yol açar.

Protagoras'a göre "İnsan her şeyin ölçüsüdür." Duyulardan gelen bilgi yanıltıcıdır. "Rüzgar üşüyen için soğuk, üşümeyen için ılıktır." Bu nedenle doğruluk kişiden kişiye değişir, genel geçer doğru bilgi olamaz.

Gorgias ise "Hiçbir şey yoktur. Olsa da bile bilinemez. Bilinse de başkasına bildirilemez" diyerek varlığı ve bilgiyi kökten reddeder (Nihilizm).

Sofistler, ahlak görüşlerinde de göreceliliği temel alırlar. İyi ve kötünün insanın kendinde anlam kazandığını, evrensel ahlak yasasının olmadığını savunurlar.

Kendini Sorgula Parmenides'in "değişim yoktur" ve Herakleitos'un "her şey değişir" iddiaları arasında sen nerede duruyorsun? Günlük hayatta değişmeyen şeyler var mı, yoksa her şey sürekli değişiyor mu?

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Sistematik Felsefenin Doğuşu

Sokrates, "Bildiğim bir şey var o da hiçbir şey bilmediğimdir" ve "Sorgulanmamış yaşam, yaşamaya değmez" sözleriyle tanınır. Sofistlerin görecelik görüşlerini eleştirir. Ona göre bilgi, erdemli olmayı getirir; kötülük bilgisizlikten kaynaklanır. "Kimse bilerek kötülük yapmaz" der.

Sokrates, kendine has bir tartışma yöntemi geliştirmiştir İroni (alay ile soru sorma) ile çok şey bildiğini zannedenlere hiçbir şey bilmediklerini, Maiotik (doğurtma) ile de hiçbir şey bilmediğini zannedenlere aslında çok şey bildiklerini ispatlar.

Sistematik Felsefe Döneminde Platon ve Aristoteles, felsefenin bütün alanlarına yönelik görüşlerini belli bir sistemde sunmuş ve yazılı eserler bırakmışlardır. Platon, idealizmin; Aristoteles de realizmin öncü filozoflarıdır.

Platon, kimilerine göre felsefenin bütün tartışma başlıklarını açmış, kimilerine göre ise kendinden önceki düşünürlerin (özellikle Herakleitos, Parmenides, Protagoras ve Sokrates) fikirlerini sentezlemiştir.

Aristoteles ise mantık, siyaset ve biyoloji gibi birçok bilgi alanında çığır açan çalışmalarıyla tanınır. Kendinden önceki felsefeler ve bilimsel çalışmalar hakkında verdiği bilgiler nedeniyle ilk felsefe ve bilim tarihçisi olarak da bilinir. Sistematik çalışmaları ve canlıları sınıflandırması ile öne çıkan Aristoteles, Büyük İskender'in öğretmenliğini yapmış ve zengin bir kütüphane kurmuştur.

Unutma Platon ve Aristoteles'in fikirleri, yüzyıllar boyunca düşünce dünyasını şekillendirmiş ve günümüzde bile etkisini sürdürmektedir. Platon'un idealar dünyası ve Aristoteles'in orta yol öğretisi, modern felsefe ve bilim için temel oluşturmuştur.

Hiç sormayacaksın sanmıştık...

Knowunity yapay zeka arkadaşı nedir?

Yapay zeka arkadaşımız öğrencilerin ihtiyaçlarına göre özel olarak tasarlanmıştır. Platformda bulunan milyonlarca içeriğe dayanarak öğrencilere gerçekten anlamlı ve ilgili yanıtlar verebiliyoruz. Ancak mesele sadece cevaplar değil, refakatçi aynı zamanda kişiselleştirilmiş öğrenme planları, sınavlar veya sohbet içerikleri ve öğrencilerin becerilerine ve gelişimlerine dayalı %100 kişiselleştirme ile öğrencilere günlük öğrenme zorluklarında rehberlik ediyor.

Knowunity uygulamasını nereden indirebilirim?

Uygulamayı Google Play Store ve Apple App Store'dan indirebilirsiniz.

Knowunity ücretsiz mi?

Knowunity uygulaması ücretsiz! Uygulamamız çok yakında indirmeye hazır olacak, bekle bizi. 💙

7

Akıllı Araçlar YENİ

Bu notu şunlara dönüştür: ✓ 50+ Alıştırma Sorusu ✓ Etkileşimli Flash Kartları ✓ Tam Deneme Sınavı ✓ Kompozisyon Taslakları

Deneme Sınavı
Quiz
Flashcard
Kompozisyon

Aradığını bulamıyor musun? Diğer derslere göz at.

Kullanıcılarımızdan yorumlar. Onlar her şeyi çok beğendi — sen de beğeneceksin.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

 

Felsefe

1.131

5 Ara 2025

17 sayfa

11. Sınıf Felsefe: MÖ 6. YY'dan MS 2. YY'a Kadar Filozoflar

user profile picture

Sherliam_Xie_Wei

@sherliam_xie_wei

Antik Yunan felsefesi, insanlığın düşünce tarihinde derin izler bırakmış ve günümüz felsefi anlayışlarının temellerini oluşturmuştur. MÖ 6. yüzyıldan MS 2. yüzyıla kadar uzanan bu dönem, mitolojik açıklamalardan akılcı düşünceye geçişin, doğayı anlama çabasının ve insanın kendini sorgulamasının öne çıktığı bir... Daha fazla göster

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Felsefenin Doğuşu ve İlk Adımlar

Felsefe, akla dayanan nedenlerle kendini ortaya koyan, eleştirel ve tutarlı bir düşünme etkinliğidir. Antik Yunan'da sistematik bir yapıya kavuşsa da, aslında farklı medeniyetlerin birikiminden beslenmiştir.

Sümer, Mezopotamya, Mısır, Çin, Hint ve İran uygarlıklarındaki kozmos ve erdem anlayışları, felsefi düşüncenin gelişiminde önemli rol oynamıştır. Bu medeniyetlerdeki varlık, bilgi ve değer alanlarına yönelik görüşler, felsefenin temellerini oluşturmuştur.

İlk dönem filozofları, evreni ve varlığı anlamlandırmaya çalışırken mitolojik açıklamalardan uzaklaşıp akıl yürütmeye dayalı bir yöntem geliştirmişlerdir. Bu, insanlık tarihinde önemli bir dönüm noktasıdır.

Dikkat! Felsefe kelimesi Yunanca "philosophia" sözcüğünden gelir ve "bilgelik sevgisi" anlamındadır. Bu, merak ve sorgulama temelinde gelişen bir düşünce biçimini işaret eder.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

İlk Medeniyetlerin Felsefeye Katkıları

Mezopotamya Uygarlığı, özellikle Sümerlerle birlikte bilimin temellerini atmıştır. Matematik ve astronomide önemli ilerlemeler kaydeden Sümerler, 60 tabanlı sayı sistemini geliştirmiş ve pi sayısını 3,14 olarak hesaplamışlardır. Çivi yazısını kullanan ilk medeniyet olan Sümerler, düşünce mirasımıza Gılgamış Destanı gibi değerli eserler bırakmışlardır.

Babilliler ise zamanı ölçme konusunda bugün hala kullandığımız sistemleri geliştirmişlerdir. Bir saati 60 dakikaya, bir dakikayı 60 saniyeye bölmüş ve daireyi 360 dereceye ayırmışlardır. Ay tutulmalarını önceden hesaplayabilecek kadar ileri astronomi bilgisine sahiplerdi.

Mısır Uygarlığı, "Nil Nehri'nin bir armağanı" olarak adlandırılır. Matematik, geometri, tıp ve astronomi alanlarında önemli çalışmalar yapmışlardır. Dinsel inançları gereği mumyalama teknikleri geliştirmeleri, tıp biliminin ilerlemesine katkı sağlamıştır. 365 günlük takvim sistemini oluşturmuşlar ve Nil'in taşma zamanını hesaplamak için Sirius yıldızını referans almışlardır.

İlginç Bilgi: Hem Mısır hem de Mezopotamya uygarlıklarında bilimsel çalışmalar genellikle dinsel düşünceyle iç içeydi. Örneğin, hekimler aynı zamanda büyücülük de yapıyorlardı.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Doğu Uygarlıklarının Düşünce Mirasları

Hint Uygarlığı insanlığın düşünce hazinesine büyük katkılar sunmuştur. Matematikçileri bugün kullandığımız 10 tabanlı sayı sistemini ve sıfır (0) rakamını bulmuşlardır. Hint felsefesi genellikle dinsel bir karakter taşır ve içsel deneyimi ön plana çıkarır.

Hint düşüncesinde dış görünüşün altındaki öz öğretilemez; kişi kurtuluşunu sağlayacak yolu ancak kendi derin düşünmesiyle bulabilir. Vedizm, Brahmanizm ve Budizm olmak üzere üç ana dini öğreti gelişmiştir. Bu öğretilerde insanın isteklerinden arınması, onu en yüce varlık olan Brahman'a ulaştırır.

Hindistan'da yaşam boyunca kazanılması gereken dört şey vardır:

  • Dharma (doğru davranma)
  • Artha (şöhret ve servet kazanma)
  • Kama (hazları bir kenara bırakma)
  • Nirvana (haz ve heveslerden uzaklaşarak ölümsüzlüğe ulaşma)

Çin Uygarlığında felsefe MÖ 6. yüzyıldan itibaren üç koldan gelişmiştir: Tao Öğretisi, Konfüçyüs Öğretisi ve Buda öğretisi. Taoculuk, bireyi merkeze alan mistik bir anlayıştır. Lao Tse'nin öncülüğünde gelişen bu öğreti, evrenin kendiliğinden olduğuna ve Tao'nun (evrenin özü) erdemli hayatın ilkesi olduğuna inanır.

Konfüçyüs, Çin tarihinin en büyük düşünürü ve siyaset kuramcısıdır. Doğru muhakeme yapmaya götüren bir mantık sistemi kurmuştur. Ona göre mutlu olmak için kendimizle ve başkalarıyla barışık olmalı, orta yoldan gitmeliyiz. Felsefesinde aileye bağlılık, sevgiye dayalı düzen ve evrensel barış gibi değerler öne çıkar.

Unutma: Doğu felsefelerinde genellikle içsel deneyim, sezgi ve erdem ön plandadır, Batı felsefesinin akıl ve mantık temelli yaklaşımından farklı olarak daha mistik ve ahlaki bir karakter taşır.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Anadolu Topraklarında Yetişen Filozoflar

Anadolu, felsefenin beşiği olarak kabul edilebilecek bir coğrafyada yer alır. Birçok önemli filozof bu topraklarda yaşamış ve düşünce tarihine damga vurmuştur.

Thales MO¨625546MÖ 625-546, Milet'te Aydın/DidimAydın/Didim yaşamış ve tarihin ilk filozofu olarak kabul edilir. Evrenin ilk nedeni (arkhe) sorusuna mitoslardan bağımsız şekilde cevap vererek felsefi düşüncenin başlangıcını oluşturmuştur. Matematik ve astronomi alanlarında da çalışmaları bulunan Thales, güneş tutulmasını önceden tahmin etmiş ve kendi adıyla anılan Thales Teoremi'ni geliştirmiştir.

Anaksimandros MO¨610547MÖ 610-547, Thales'in öğrencisidir ve Milet'te yaşamıştır. Matematik, astronomi ve haritacılık alanlarında çalışmalar yapmıştır. Güneş saati geliştirmiş ve dünyanın ilk haritalarını çizmiştir.

Anaksimenes MO¨585528MÖ 585-528, Anaksimandros'un öğrencisi olarak Milet'te yaşamıştır. Evrenin oluşumu ve varlıkların kökeni hakkındaki düşünceleriyle tanınır. Astronomi alanında özellikle güneş ve ay tutulmalarına dair doğru bilgiler vermiştir.

Anaksagoras MO¨500428MÖ 500-428, İzmir Urla'da yaşamış ve varlıkların temelinde "Nous" (akıl, zihin) kavramını ön plana çıkarmıştır.

Ksenofanes MO¨569477MÖ 569-477, İzmir Değirmendere'de doğmuş ve çok tanrıcılık anlayışını eleştirmiştir.

Fark Yarat: Bu filozofların fikirleri, sadece kendi dönemleri için değil, günümüz bilim ve felsefe anlayışı için de temel oluşturur. Thales'in suyu arkhe olarak görmesi veya Anaksagoras'ın "nous" kavramı, madde-zihin ilişkisine dair tartışmaları başlatmıştır.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Felsefi Düşüncenin Anadolu'daki İzleri

Herakleitos MO¨540480MÖ 540-480, Efes'te (İzmir) yaşamış ve "değişim" düşüncesiyle felsefe tarihinde önemli bir yer edinmiştir. Anlatımının zorluğu nedeniyle "Karanlık Herakleitos" olarak anılır. "Aynı ırmağa iki kez giremezsin" ve "Değişmeyen tek şey, değişimdir" sözleriyle tanınır.

Epiktetos MS55135MS 55-135, Hierapolis'te Denizli/PamukkaleDenizli/Pamukkale doğmuş ve Stoa felsefesinin önemli temsilcilerindendir. Kölelikten azat edilen filozof, bilgelik, irade, özgürlük ve doğaya uyum konularında düşünceler geliştirmiştir.

Diogenes MO¨412323MÖ 412-323, Sinop'ta doğmuştur. "Kinik" felsefenin savunucusudur ve dünyevi isteklerin gereksizliğini savunur. Rıhtımda bir küfenin içinde yaşayan filozof, Büyük İskender'in "Benden bir isteğin var mı?" sorusuna "Gölge etme başka ihsan istemez" yanıtını vermiştir.

Lukianos MS125180MS 125-180, Adıyaman/Samsat'ta doğmuş güçlü bir retorikçidir. Hiciv türünü ilk kullanan kişi olarak bilinir.

Kleanthes MO¨331233MÖ 331-233, Çanakkale Ayvacık'ta doğmuş ve Zenon'un görüşlerini benimsemiştir.

Aristoteles MO¨384322MÖ 384-322, yaşamının bir kısmını Assos'ta (Çanakkale) geçirmiştir. Mantık, siyaset ve biyoloji gibi alanlardaki çalışmalarıyla tanınan Aristoteles, ilk felsefe ve bilim tarihçisi olarak da bilinir. Sistematik çalışmaları ve canlıları sınıflandırmasıyla ön plana çıkan filozof, Büyük İskender'in öğretmeni olmuştur.

Harekete Geç: Bu filozofların düşüncelerini kendi yaşamınızla ilişkilendirmeye çalışın. Örneğin, Herakleitos'un değişim felsefesi günlük hayatınızdaki hangi durumları açıklar? Epiktetos'un "Kontrol edemediğin şeyler için endişelenme" öğretisi sizin için ne ifade ediyor?

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri

Antik Çağ felsefesi olarak da bilinen bu dönem, üç temel aşamada incelenebilir: Doğa felsefesi dönemi (ilk neden ve değişim problemleri), insana yöneliş dönemi Sokratesvesofistlerinbilgiahlaktartıs\cmalarıSokrates ve sofistlerin bilgi-ahlak tartışmaları ve sistematik felsefe dönemi (Platon ve Aristoteles'in varlık, bilgi ve değer çalışmaları).

İlk Neden Problemi, felsefe tarihinin ilk büyük tartışma konusudur. Doğa filozofları, mitolojik açıklamalardan uzaklaşarak neden-sonuç ilişkisi içinde akılsal açıklamalar geliştirmişlerdir. Bu dönemde temel soru "Varlığın ilk nedeni (arkhe) nedir?" olmuştur.

Thales, evrenin ilk nedeninin "su" olduğunu öne sürmüştür. Ona göre su, varlıkların tümünün nedeni ve ilk maddesidir. Evrendeki çokluğun temelindeki birliktir. Suyun farklı hâllerde (buz, sıvı, buhar) bulunabilmesi, onun tüm varlıkların temelinde olduğu fikrini destekler.

Anaksimandros, arkhenin somut bir madde olamayacağını düşünmüştür. Ona göre arkhe, nicelik olarak sınırsız, nitelik olarak belirsiz olan "apeiron"dur. Apeiron, bütün varlıkların temelidir ve ondan ilk olarak birbirine karşıt olan sıcak ve soğuk ortaya çıkmıştır.

Önemli Not: İlk neden problemi, felsefenin doğa olaylarını mitolojik açıklamalardan uzaklaşarak akılla açıklama çabasının başlangıcıdır. Bu dönüşüm, bilimsel düşüncenin de temellerini atmıştır.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Arkhe: Evrenin İlk Maddesi

Anaksimenes, hocası Anaksimandros gibi arkhe problemiyle ilgilenmiş ve arkhe olarak "hava"yı öne sürmüştür. Hava, somut ancak sonsuzluk niteliğine sahiptir. Anaksimenes'e göre "Hava olan ruh, nasıl bedeni ayakta tutuyorsa dünyayı ve evreni de ayakta tutan havadır." Havanın yoğunlaşması ve seyrekleşmesi ile diğer varlıklar oluşur. Bu fikir, atomculuk düşüncesinin ilk adımlarını oluşturmuştur.

Empedokles, arkhenin tek bir madde değil, dört ana maddeden oluştuğunu savunur: su, toprak, hava ve ateş. Bu tözler değişmez ancak farklı oranlarda bir araya gelerek farklı varlıkları oluşturur. Bu maddeleri hareket ettiren iki güç vardır: birleştirici güç olarak sevgi ve ayırıcı güç olarak nefret. Empedokles, önceki filozofların fikirlerini sentezlemiştir.

Demokritos, atomcu görüşü savunan ilk filozoftur. Ona göre arkhe, maddenin en küçük yapı taşı olan ve artık bölünemeyen "atom"dur. Atomlar sonsuz, değişmeyen ve yer kaplayan özellikte olup, boşlukta hareket ederek basınç sonucu birleşir ve varlıkları oluştururlar. Atomların bir araya gelmesi doğum, ayrışması ise ölümdür.

Lao Tse'ye göre "Tao", kendisiyle bütün varlıkların olmaya başladığı şeydir. Tao kavranamayan, isimsiz, her şeyin adsız kaynağı, evrenin yolu, yasaların yasasıdır.

Herakleitos'a göre arkhe ateştir. Ateş, değişimin temelinde bulunur ve oluş-bitişi sağlar. Her şey sürekli değişim içindedir ve karşıtıyla vardır yas\camo¨lu¨m,sıcaksog˘ukyaşam-ölüm, sıcak-soğuk. Değişimin maddesi ateş, ilkesi ise logos (ölçü, akıl)dur.

Parmenides, Herakleitos'un tam tersini savunur: "Varlık vardır, yokluk yoktur." Varlık; ezelî-ebedî, bölünemez ve hareketsizdir. Değişim reddedilir çünkü bir şeyin değişmesi, varken yok olması demektir ki yokluk yoktur. Bu nedenle değişim duyusal bir yanılgıdır.

Hayatla İlişkilendir: Herakleitos'un "Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir" sözü, günlük hayatımızda nasıl karşılık buluyor? Sürekli değişen teknoloji ve toplumsal yapılar içinde, değişmeyen değerler var mı?

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

İnsan Merkezli Felsefeye Geçiş

Sofistler, doğa filozoflarından sonra insanı merkeze alan düşünceleriyle felsefe tarihinde önemli bir dönüm noktasıdır. Bilgi anlayışlarında rölativisttirler (göreceli). Onlara göre mutlak ve değişmez bir bilgi ve hakikat yoktur; bilgi ve hakikat bireyin algılarına, toplumsal ve kültürel eğilimlerine göre değişir. Para karşılığı ders veren (özellikle retorik) gezgin öğretmenlerdir.

Protagoras'ın "İnsan her şeyin ölçüsüdür" sözü, sofistlerin bilgi anlayışını özetler. "Rüzgar üşüyen için soğuk, üşümeyen için ılıktır." Bu nedenle genel geçer doğru bilgi olamaz; doğruluk özneldir.

Gorgias ise daha radikal bir tutumla "Hiçbir şey yoktur. Olsa da bile bilinemez. Bilinse de başkasına bildirilemez" diyerek varlığı da bilgiyi de kökten reddeder (Nihilizm).

Sofistler ahlak görüşlerinde de göreceliği temel alırlar. İyi ve kötünün insanın kendinde anlam kazandığını, evrensel ahlak yasasının olmadığını savunurlar.

Sokrates, "Bildiğim bir şey var o da hiçbir şey bilmediğimdir" ve "Sorgulanmamış yaşam, yaşamaya değmez" sözleriyle tanınır. Sofistlerin bilgi ve ahlaktaki görecelik görüşlerini eleştirir. Ona göre bilgi, ahlaklı ve erdemli olmayı getirir; bilgisizlik ise ahlaksız davranışlara neden olur. "Kimse bilerek kötülük yapmaz" der çünkü insan özü itibariyle iyidir, kötülük bilgisizlikten kaynaklanır.

Sokrates kendine has bir tartışma yöntemi geliştirmiştir: İroni (alay ile soru sorma) ile çok şey bildiğini zannedenlere hiçbir şey bilmediklerini, Maiotik (doğurtma) ile de hiçbir şey bilmediğini zannedenlere aslında çok şey bildiklerini ispatlar.

Düşün: Sofistlerin "herkesin kendi doğrusu vardır" fikri ile günümüzdeki "post-truth" (hakikat sonrası) kavramı arasında nasıl bir ilişki kurulabilir? Sokrates'in "Kendini bil" öğütü, bugün nasıl yorumlanabilir?

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Değişim mi, Değişmezlik mi?

Parmenides, felsefe tarihinin ilk büyük karşıtlığının tarafıdır. Herakleitos'un düşüncelerinin tam tersi bir yol izler. Düşüncesinin merkezine "Varlık vardır, yokluk yoktur" ilkesini koyar. Ona göre varlık; ezelî-ebedî, bölünemez ve hareketsizdir. Çokluk sadece bir görüntüdür, asıl olan "Bir Olan"dır.

Parmenides'e göre değişim, bir şeyin o şey olmaktan çıkıp başka bir şey olmasıdır. Bu da varken yok olmak demektir. Yokluk olmadığından yok olmak da mümkün değildir. Bu nedenle değişim sadece duyusal bir yanılgıdır.

Varlığın değiştiğini düşünmek mantıksal bir çelişkidir. Düşünce var olanların bilgisine sahiptir, yokluk olmadığından yokluğun bilgisi de olamaz. Duyulara güvensizliği ve değişimi reddetmesi ile kendinden sonraki filozofları etkilemiştir.

Sofistlerin bilgi anlayışında mutlak ve değişmez bir bilgi ve hakikat yoktur. Bilgi ve hakikat bireyin algılarına, toplumsal ve kültürel faktörlere göre değişir. Duyular insanı yanıltır ve bu durum göreceliliğe yol açar.

Protagoras'a göre "İnsan her şeyin ölçüsüdür." Duyulardan gelen bilgi yanıltıcıdır. "Rüzgar üşüyen için soğuk, üşümeyen için ılıktır." Bu nedenle doğruluk kişiden kişiye değişir, genel geçer doğru bilgi olamaz.

Gorgias ise "Hiçbir şey yoktur. Olsa da bile bilinemez. Bilinse de başkasına bildirilemez" diyerek varlığı ve bilgiyi kökten reddeder (Nihilizm).

Sofistler, ahlak görüşlerinde de göreceliliği temel alırlar. İyi ve kötünün insanın kendinde anlam kazandığını, evrensel ahlak yasasının olmadığını savunurlar.

Kendini Sorgula: Parmenides'in "değişim yoktur" ve Herakleitos'un "her şey değişir" iddiaları arasında sen nerede duruyorsun? Günlük hayatta değişmeyen şeyler var mı, yoksa her şey sürekli değişiyor mu?

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Sistematik Felsefenin Doğuşu

Sokrates, "Bildiğim bir şey var o da hiçbir şey bilmediğimdir" ve "Sorgulanmamış yaşam, yaşamaya değmez" sözleriyle tanınır. Sofistlerin görecelik görüşlerini eleştirir. Ona göre bilgi, erdemli olmayı getirir; kötülük bilgisizlikten kaynaklanır. "Kimse bilerek kötülük yapmaz" der.

Sokrates, kendine has bir tartışma yöntemi geliştirmiştir: İroni (alay ile soru sorma) ile çok şey bildiğini zannedenlere hiçbir şey bilmediklerini, Maiotik (doğurtma) ile de hiçbir şey bilmediğini zannedenlere aslında çok şey bildiklerini ispatlar.

Sistematik Felsefe Döneminde Platon ve Aristoteles, felsefenin bütün alanlarına yönelik görüşlerini belli bir sistemde sunmuş ve yazılı eserler bırakmışlardır. Platon, idealizmin; Aristoteles de realizmin öncü filozoflarıdır.

Platon, kimilerine göre felsefenin bütün tartışma başlıklarını açmış, kimilerine göre ise kendinden önceki düşünürlerin (özellikle Herakleitos, Parmenides, Protagoras ve Sokrates) fikirlerini sentezlemiştir.

Aristoteles ise mantık, siyaset ve biyoloji gibi birçok bilgi alanında çığır açan çalışmalarıyla tanınır. Kendinden önceki felsefeler ve bilimsel çalışmalar hakkında verdiği bilgiler nedeniyle ilk felsefe ve bilim tarihçisi olarak da bilinir. Sistematik çalışmaları ve canlıları sınıflandırması ile öne çıkan Aristoteles, Büyük İskender'in öğretmenliğini yapmış ve zengin bir kütüphane kurmuştur.

Unutma: Platon ve Aristoteles'in fikirleri, yüzyıllar boyunca düşünce dünyasını şekillendirmiş ve günümüzde bile etkisini sürdürmektedir. Platon'un idealar dünyası ve Aristoteles'in orta yol öğretisi, modern felsefe ve bilim için temel oluşturmuştur.

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

# MÖ. 6. YÜZYIL - MS. 2. YÜZYIL

# FELSEFESİ

## Ünite-1

Bu ünitede;

- 1.1. felsefenin ortaya çıkışı
- 1.2. mö 6. yüzyıl-ms 2. yüzyıl fels

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Hiç sormayacaksın sanmıştık...

Knowunity yapay zeka arkadaşı nedir?

Yapay zeka arkadaşımız öğrencilerin ihtiyaçlarına göre özel olarak tasarlanmıştır. Platformda bulunan milyonlarca içeriğe dayanarak öğrencilere gerçekten anlamlı ve ilgili yanıtlar verebiliyoruz. Ancak mesele sadece cevaplar değil, refakatçi aynı zamanda kişiselleştirilmiş öğrenme planları, sınavlar veya sohbet içerikleri ve öğrencilerin becerilerine ve gelişimlerine dayalı %100 kişiselleştirme ile öğrencilere günlük öğrenme zorluklarında rehberlik ediyor.

Knowunity uygulamasını nereden indirebilirim?

Uygulamayı Google Play Store ve Apple App Store'dan indirebilirsiniz.

Knowunity ücretsiz mi?

Knowunity uygulaması ücretsiz! Uygulamamız çok yakında indirmeye hazır olacak, bekle bizi. 💙

7

Akıllı Araçlar YENİ

Bu notu şunlara dönüştür: ✓ 50+ Alıştırma Sorusu ✓ Etkileşimli Flash Kartları ✓ Tam Deneme Sınavı ✓ Kompozisyon Taslakları

Deneme Sınavı
Quiz
Flashcard
Kompozisyon

Aradığını bulamıyor musun? Diğer derslere göz at.

Kullanıcılarımızdan yorumlar. Onlar her şeyi çok beğendi — sen de beğeneceksin.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı