Uygulamaya git

Dersler

1.134

28 Kas 2025

16 sayfa

AYT Fizik Çalışma Kılavuzu

Y

Yusuf Can Karaca

@yusufcankaraca

Fizik dersindeki önemli konuları anlamak istiyorsanız doğru yerdesiniz! Bu özet,... Daha fazla göster

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
1 / 16
DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Hareket Çeşitleri ve Kavramlar

Fiziksel dünyayı anlamak için önce hareketin nasıl tanımlandığını bilmek gerekir. Hareket, bir cismin konumunun zamana göre değişimidir. Peki, bu değişimi nasıl ifade ederiz?

Konum, cismin harekete başladığı noktadan bulunduğu noktaya çizilen vektördür. Buna karşılık yer değiştirme ise cismin son ve ilk konumu arasındaki en kısa mesafedir (∆X ile gösterilir ve vektöreldir). Alınan yol ise cismin izlediği yörüngenin uzunluğudur ve skalerdir.

Hız kavramları da hareketin anlaşılmasında önemlidir. Ortalama hız X/t∆X/∆t, birim zamandaki yer değiştirmedir ve vektöreldir. Ortalama sürat X/tX/∆t ise birim zamanda alınan yoldur ve skalerdir. İvme (a), cismin birim zamandaki hız değişimidir V/t∆V/∆t.

⚠️ Önemli Not: Hareketin türü, cismin hızının zamanla nasıl değiştiğine göre belirlenir. Düzgün doğrusal harekette hız sabit kalırken, düzgün hızlanan harekette cismin hızı düzenli artar, düzgün yavaşlayan harekette ise hızı düzenli azalır.

Hareket denklemleri şunlardır:

  • Düzgün doğrusal hareket: ∆X = V.∆t
  • Düzgün hızlanan hareket: Vson = Vilk + a.t ve X = Vilk.t + (1/2)at²
  • Düzgün yavaşlayan hareket: Vson = Vilk - a.t ve X = Vilk.t - (1/2)at²

Unutma, hız-zaman grafiğinin altında kalan alan yer değiştirmeyi, eğimi ise ivmeyi verir. Konum-zaman grafiğinin eğimi ise hızı gösterir.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Grafik Yorumları

Hareket grafiklerini yorumlamak, fizik problemlerini çözmek için hayati önemde bir beceridir. Üç temel grafik vardır: konum-zaman, hız-zaman ve ivme-zaman.

Konum-zaman grafiklerinde eğimin artması hızın arttığını, azalması ise hızın azaldığını gösterir. Eğrinin uçları konum eksenine paralelleşiyorsa eğim (hız) artar; zaman eksenine paralelleşiyorsa azalır. Ayrıca, grafik pozitif yöndeyse cisim pozitif yönde, negatif yöndeyse negatif yönde hareket ediyor demektir.

Hız-zaman grafiklerinde doğru, zaman ekseninden uzaklaşıyorsa cisim hızlanan, yaklaşıyorsa yavaşlayan hareket yapıyor demektir. Bu grafikteki alan yer değiştirmeyi verir. Grafiğin zaman eksenini kestiği anlarda (t) cisim yön değiştirir.

🔍 Dikkat: Hız-zaman grafiğinde doğru yukarı doğruysa ivme pozitiftir, aşağı doğruysa ivme negatiftir.

İvme-zaman grafiklerinde ise alan, hız değişimini verir. Alanın pozitif veya negatif olması, cismin hızlanma veya yavaşlamasını değil, hız değişiminin yönünü gösterir.

Grafikler fiziksel bir durumu farklı açılardan göstermenin güçlü bir yoludur. Örneğin, bir konum-zaman grafiğinde parabolün maksimum olduğu anda hız sıfırdır ve cisim yön değiştirir. Ya da bir hız-zaman grafiğinde doğrunun eğimi ivmeyi verir.

Bu kavramları anladığında, fizik problemlerini grafik kullanarak çözmek çok daha kolay olacak!

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Yeryüzünde Hareket: Atışlar

Yeryüzünde nesneler genellikle yerçekimi etkisiyle hareket eder. Bu tür hareketleri "atış hareketleri" olarak sınıflandırırız. Temel atış türlerini ve özelliklerini öğrenelim.

Serbest düşme hareketi, cismin ilk hızı sıfır olarak bırakıldığı durumdur. Cisim yer çekimi ivmesiyle (g) hızlanır. Bu hareket için formüller: V = g.t ve h = (1/2)gt².

Düşey atış hareketi iki türlü olabilir:

  • Yukarıdan aşağıya atışta cisim yer çekimiyle hızlanır. V = V₀ + g.t
  • Aşağıdan yukarıya atışta cisim önce yavaşlar, maksimum yüksekliğe ulaşır V=0V = 0, sonra tekrar aşağı yönde hızlanır. V = V₀ - g.t

🚀 Bilgi Kutusu: Düşey atışlarda maksimum yükseklik h_max = V₀²/2g ile bulunur. Çıkış ve iniş süreleri eşittir.

Yatay atış hareketinde cismin yatay hızı sabit kalır Vx=V0=sabitVₓ = V₀ = sabit, düşey hızı ise yer çekimi etkisiyle artar Vy=g.tVy = g.t. Bu hareket tipini, örneğin bir masadan yatay olarak fırlatılan bir top gibi düşünebilirsin.

Eğik atış hareketi, hem yatay hem de dikey bileşeni olan bir başlangıç hızıyla fırlatılan cismin hareketidir. Önemli formüller:

  • Yatay bileşen: V₀ₓ = V₀.cosα (sabit kalır)
  • Düşey bileşen: V₀y = V₀.sinα (değişir)
  • Menzil: X = (V₀².sin2α)/g
  • Maksimum yükseklik: h_max = (V₀².sin²α)/2g

Eğik atışta önemli bir not: α + β = 90° olan iki farklı atış açısı için menzil aynıdır. En uzun menzil α = 45° için elde edilir.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Düzgün Çembersel Hareket

Bir cismin sabit hızla bir çember üzerinde hareket etmesine düzgün çembersel hareket denir. Bu hareketin anlaşılması için bazı temel kavramları bilmek önemlidir.

Periyot (T), cismin bir tam tur atması için geçen süredir. Frekans (f) ise birim zamandaki tur sayısıdır ve periyotla f = 1/T şeklinde ilişkilidir. Çizgisel hız (V), cismin birim zamanda aldığı yoldur ve her zaman teğet yönündedir. Açısal hız (ω) ise konum vektörünün birim zamanda taradığı açıdır.

Bu hareketin en önemli özelliği, cismin daima merkeze doğru bir merkezcil kuvvet FmerF_mer etkisinde olmasıdır. Bu kuvvet, cismin çembersel yörüngede kalmasını sağlar. Merkezcil kuvvet F_mer = m.v²/r veya F_mer = m.ω².r formülleriyle hesaplanır.

💡 İyi Bilgi: Bir cisim çembersel hareket yapıyorsa, hızı sabit olsa bile ivmesi vardır! Bu ivmeye merkezcil ivme denir ve a_mer = v²/r formülü ile bulunur.

Çembersel hareketin uygulamalarından bazıları şunlardır:

  • Emniyetli virajda V ≤ √(μₖ.r.g)
  • Eğimli virajda V = √(tanα.r.g)
  • Silindirde dönen cisimde V = √g.r/kg.r/k

Düşey düzlemde çembersel harekette ip gerilmesi, en alt noktada T_min = F_mer - mg, en üst noktada ise T_maks = mg + F_mer olarak bulunur. Bir noktada gerilme sıfır olursa cisim yörüngesinden ayrılır.

Eş merkezli iki dişli çarkın dönüşünde açısal hızları diş sayıları ile ters orantılıdır: ω₁.d₁ = ω₂.d₂. Kasnaklarda ise açısal hızlar yarıçapla ters orantılıdır: ω₁.r₁ = ω₂.r₂.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Kepler Kanunları

Güneş sistemindeki gezegenlerin hareketini açıklayan Kepler kanunları, astronomide çok önemli bir yere sahiptir. Bu kanunlar gezegenlerin Güneş etrafındaki hareketlerini üç temel prensiple açıklar.

Yörüngeler Kanunu: Tüm gezegenler odaklarından birinde Güneş'in bulunduğu elips şeklindeki yörüngelerde hareket ederler. Bu kanun, gezegenlerin yörüngelerinin tam olarak dairesel olmadığını, eliptik olduğunu gösterir.

Alanlar Kanunu: Bir gezegenin yarıçap vektörü (Güneş'ten gezegene çizilen çizgi) eşit zaman aralıklarında eşit alanlar tarar. Bu, gezegenlerin Güneş'e yaklaştıkça hızlandığını, uzaklaştıkça yavaşladığını açıklar.

🌎 Merak Ediyorsan: Dünya, Güneş'e en yakın olduğu noktada (perihelion) en hızlı, en uzak olduğu noktada (aphelion) en yavaş hareket eder!

Periyotlar Kanunu: Gezegenlerin yörüngelerinin ortalama yarıçapının küpü ile periyodunun karesi doğru orantılıdır. Matematiksel olarak, tüm gezegenler için R³/T² oranı sabittir.

Gezegen Güneş'e yaklaştıkça:

  • Kütle çekim kuvveti artar
  • Açısal hız artar
  • Periyot azalır

Bir gezegenin ortalama yarıçapı, en büyük RmaksR_maks ve en küçük RminR_min yarıçapların ortalaması olarak hesaplanır: R_ort = Rmaks+RminR_maks + R_min/2.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Basit Harmonik Hareket

Basit harmonik hareket, bir cismin denge konumu etrafında, geri çağırıcı bir kuvvet etkisiyle yaptığı salınım hareketidir. Bu hareketin en önemli özelliklerinden biri, kuvvetin her zaman denge noktasına doğru olmasıdır.

Temel kavramları anlayalım: Periyot (T), bir tam salınım için geçen süredir. Frekans (f), birim zamandaki salınım sayısıdır. Uzanım (x), cismin herhangi bir andaki denge konumundan uzaklığıdır. Genlik (r), denge konumuna olan maksimum uzaklıktır.

Basit harmonik harekette geri çağırıcı kuvvet, F = -m.ω².x formülüyle hesaplanır. Bu kuvvetin yönü her zaman denge noktasına doğrudur ve maksimum kuvvet, F_maks = m.ω².r olarak bulunur.

🔄 Hızlı Bilgi: Basit harmonik harekette cisim denge konumunda maksimum hıza, en uç noktalarda ise sıfır hıza sahiptir!

Basit harmonik hareketin iki önemli uygulaması vardır:

  1. Yaylı sarkaç: Yaya bağlı bir cismin hareketi. Periyodu T = 2π√m/km/k ile hesaplanır. Periyot, cismin kütlesi (m) arttıkça artar, yay sabiti (k) arttıkça azalır.

  2. Basit sarkaç: İpe bağlı bir cismin hareketi. Periyodu T = 2π√l/gl/g ile hesaplanır. Periyot, ipin boyu (l) arttıkça artar, yer çekimi ivmesi (g) arttıkça azalır.

Her iki durumda da periyot genliğe bağlı değildir, yani küçük veya büyük genlikle salınım yapsın, periyot değişmez. Bu özellik, saatlerin düzenli çalışmasını sağlar.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

İtme ve Momentum

Fiziksel etkileşimlerde cisimler birbirlerine kuvvet uygularlar. Bu kuvvetlerin zamana bağlı etkilerine bakalım.

İtme, bir kuvvetin belirli bir zaman aralığında uygulanmasıdır. İtme (I) = F.Δt formülüyle hesaplanır ve birimi Newton.saniye'dir. İtme vektöreldir ve momentum değişimine eşittir: I = ΔP = P₂ - P₁.

Momentum ise bir cismin kütlesi ile hızının çarpımıdır: P = m.v. Momentum vektöreldir ve kinetik enerji ile P²/2m ilişkisi vardır. Momentumun zamana göre değişimi kuvveti verir: F = ΔP/Δt.

💥 Çarpışma İpucu: Çarpışmalarda toplam momentum korunur, ancak enerji her zaman korunmayabilir. Esnek çarpışmalarda hem momentum hem de enerji korunurken, esnek olmayan çarpışmalarda sadece momentum korunur.

Çarpışmalar ikiye ayrılır:

Esnek çarpışmalar: Hem momentum hem de enerji korunur. Örneğin, ideal bilardo toplarının çarpışması. Merkezi esnek çarpışmada, x ekseninde v₁ - v'₁ = -v2v2v₂ - v'₂ ilişkisi vardır.

Esnek olmayan çarpışmalar: Sadece momentum korunur, enerji korunmaz. En uç örneği, cisimlerin birbirine yapışarak hareket ettiği tam esnek olmayan çarpışmadır: m₁.v₁ + m₂.v₂ = m1+m2m₁ + m₂.v_ortak.

Özel durumlardan biri, eşit kütleli cisimlerin merkezi çarpışmasıdır. Bu durumda cisimler hızlarını değiş tokuş ederler. Bir diğer özel durum, hareketsiz bir cisme çarpan cismin, tam esnek çarpışmada kendi hızını karşıdaki cisme aktarması ve durmasıdır.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Tork ve Denge

Tork, kuvvetin döndürme etkisini ölçen fiziksel bir büyüklüktür. Tork, kuvvet ile kuvvetin etki çizgisinin dönme eksenine olan dik uzaklığının (kuvvet kolu) çarpımıdır: τ = F.d. Birimi Newton.metre'dir ve vektöreldir.

Tork, kuvvetin uygulandığı noktanın dönme eksenine göre konumuna bağlıdır. Aynı kuvveti farklı noktalara uyguladığınızda, oluşan tork değişir. Örneğin, kapıyı menteşeden uzak bir noktadan ittiğinizde daha az kuvvetle açabilirsiniz çünkü kuvvet kolu daha büyüktür.

🔄 Tork Yönü Hatırlatması: Sağ elin baş parmağı torkun yönünü, dört parmak ise dönme yönünü gösterir.

Denge iki çeşittir:

  1. Statik denge: Cismin hem doğrusal hem de açısal hızının sıfır olduğu durumdur.
  2. Dinamik denge: Cismin sabit hızla ötelenmesi veya sabit açısal hızla dönmesidir.

Dengenin iki şartı vardır:

  1. Net kuvvet sıfır olmalıdır: ΣF = 0
  2. Net tork sıfır olmalıdır: Στ = 0

Paralel kuvvetlerin dengesi iki şekilde olabilir:

  • Aynı yönlü kuvvetler: Bileşke kuvvet R = F₁ + F₂ olur.
  • Zıt yönlü kuvvetler: Bileşke kuvvet R = F₁ - F₂ olur.

Dengedeki bir çubuk üzerine etki eden üç kuvvetin büyüklükleri, kuvvetlerin sinüsleriyle ters orantılıdır: F₁/sinα = F₂/sinβ = F₃/sinθ.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Basit Makineler

Basit makineler, iş yapma kolaylığı sağlayan yardımcı araçlardır. Bu araçlar sayesinde kuvvetten kazanç sağlanabilir, ancak hiçbirinde enerjiden ve işten kazanç olmaz. Bir basit makinenin verimi = Alınanenerji/VerilenenerjiAlınan enerji/Verilen enerji şeklinde hesaplanır.

Basit makinelerin çeşitleri şunlardır:

Kaldıraçlar: Kuvvet kolu ve yük kolu kavramlarıyla çalışır. Temel denklemi: Kuvvet × Kuvvet kolu = Yük × Yük kolu. Kuvvet kazancı = Yük kolu/Kuvvet kolu. Örnekleri: tahterevalli, makas, pense.

🔧 Pratik Bilgi: Günlük hayatta kullandığımız birçok alet (makas, tornavida, cımbız) birer kaldıraçtır ve kuvvetten kazanç sağlarlar!

Makaralar:

  • Sabit makara: Kuvvetin yönünü değiştirir, kuvvet kazancı yoktur.
  • Hareketli makara: Kuvvetten 2 kat kazanç sağlar, yoldan 2 kat kayıp vardır.

Çıkrık: Bir mil etrafında dönen kaldıraç sistemidir. Kuvvet kazancı = Kuvvet kolu/Yük kolu. Formülü: F × 2πb = R × a.

Eğik düzlem: Kuvvetten kazanç, yoldan kayıp vardır. Formülü: F = P × sinα = P × h/Lh/L.

Vida: Eğik düzlem prensibine göre çalışır. Vida n tur attığında ilerleme miktarı h = n × a (a: vida adımı).

Dişli çarklar: Tur sayısı diş sayısı ile ters orantılıdır: n₁ × d₁ = n₂ × d₂.

Kasnaklar: Tur sayısı yarıçapla ters orantılıdır: n₁ × r₁ = n₂ × r₂.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Sığaçlar

Sığaçlar (kondansatörler), elektrik yükü depolamaya yarayan düzeneklerdir. En basit haliyle, aralarında yalıtkan bir madde (dielektrik) bulunan iki iletken levhadan oluşur.

Bir sığacın sığası (C), depolayabildiği elektrik yükü miktarını belirler ve Farad (F) birimiyle ölçülür. Sığa, şu formülle hesaplanır: C = ε × A/d

  • ε: Yalıtkan katsayısı F/mF/m
  • A: Levhaların alanı (m²)
  • d: Levhalar arası uzaklık (m)

Sığaçlar devrelerde seri veya paralel bağlanabilir:

Seri bağlama: Toplam sığa, tek tek sığaların harmonik ortalamasıdır: 1/C_toplam = 1/C₁ + 1/C₂ + 1/C₃. Bu durumda, sığaçların yükleri eşittir, ancak uçlarındaki potansiyel farklar farklıdır.

Bilgi Kutusu: Seri bağlı sığaçlarda, sığası küçük olanın uçlarındaki potansiyel fark daha büyüktür. Bu nedenle, zayıf sığaç daha fazla zorlanır!

Paralel bağlama: Toplam sığa, tek tek sığaların toplamıdır: C_toplam = C₁ + C₂ + C₃. Bu durumda, sığaçların uçlarındaki potansiyel farklar eşittir, ancak yükleri farklıdır.

Bir sığaçta depolanan enerji, E = Q²/2C = CV²/2 formülüyle hesaplanır. Grafikte, bu enerji Q-V grafiğinin altında kalan alanın yarısına eşittir.

Levhalar arası uzaklık (d) artarsa sığa azalır, potansiyel fark değişmez, yük azalır. Levhaların yüzey alanı (A) artarsa veya yalıtkanlık katsayısı (ε) artarsa sığa artar. Yalıtkan katsayısı artarsa potansiyel fark azalır, yük artar.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t
DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t
DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t
DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t
DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t
DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t


Hiç sormayacaksın sanmıştık...

Knowunity yapay zeka arkadaşı nedir?

Yapay zeka arkadaşımız öğrencilerin ihtiyaçlarına göre özel olarak tasarlanmıştır. Platformda bulunan milyonlarca içeriğe dayanarak öğrencilere gerçekten anlamlı ve ilgili yanıtlar verebiliyoruz. Ancak mesele sadece cevaplar değil, refakatçi aynı zamanda kişiselleştirilmiş öğrenme planları, sınavlar veya sohbet içerikleri ve öğrencilerin becerilerine ve gelişimlerine dayalı %100 kişiselleştirme ile öğrencilere günlük öğrenme zorluklarında rehberlik ediyor.

Knowunity uygulamasını nereden indirebilirim?

Uygulamayı Google Play Store ve Apple App Store'dan indirebilirsiniz.

Knowunity ücretsiz mi?

Knowunity uygulaması ücretsiz! Uygulamamız çok yakında indirmeye hazır olacak, bekle bizi. 💙

Aradığını bulamıyor musun? Diğer derslere göz at.

Kullanıcılarımızdan yorumlar. Onlar her şeyi çok beğendi — sen de beğeneceksin.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

 

Fizik

1.134

28 Kas 2025

16 sayfa

AYT Fizik Çalışma Kılavuzu

Y

Yusuf Can Karaca

@yusufcankaraca

Fizik dersindeki önemli konuları anlamak istiyorsanız doğru yerdesiniz! Bu özet, lise fizik müfredatının temel kavramlarını, formüllerini ve uygulamalarını kapsayacak şekilde hazırlanmıştır. Hareket, enerji, elektrik, dalgalar ve modern fizik gibi temel fizik alanlarını anlaşılır bir dille ele alacağız.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Hareket Çeşitleri ve Kavramlar

Fiziksel dünyayı anlamak için önce hareketin nasıl tanımlandığını bilmek gerekir. Hareket, bir cismin konumunun zamana göre değişimidir. Peki, bu değişimi nasıl ifade ederiz?

Konum, cismin harekete başladığı noktadan bulunduğu noktaya çizilen vektördür. Buna karşılık yer değiştirme ise cismin son ve ilk konumu arasındaki en kısa mesafedir (∆X ile gösterilir ve vektöreldir). Alınan yol ise cismin izlediği yörüngenin uzunluğudur ve skalerdir.

Hız kavramları da hareketin anlaşılmasında önemlidir. Ortalama hız X/t∆X/∆t, birim zamandaki yer değiştirmedir ve vektöreldir. Ortalama sürat X/tX/∆t ise birim zamanda alınan yoldur ve skalerdir. İvme (a), cismin birim zamandaki hız değişimidir V/t∆V/∆t.

⚠️ Önemli Not: Hareketin türü, cismin hızının zamanla nasıl değiştiğine göre belirlenir. Düzgün doğrusal harekette hız sabit kalırken, düzgün hızlanan harekette cismin hızı düzenli artar, düzgün yavaşlayan harekette ise hızı düzenli azalır.

Hareket denklemleri şunlardır:

  • Düzgün doğrusal hareket: ∆X = V.∆t
  • Düzgün hızlanan hareket: Vson = Vilk + a.t ve X = Vilk.t + (1/2)at²
  • Düzgün yavaşlayan hareket: Vson = Vilk - a.t ve X = Vilk.t - (1/2)at²

Unutma, hız-zaman grafiğinin altında kalan alan yer değiştirmeyi, eğimi ise ivmeyi verir. Konum-zaman grafiğinin eğimi ise hızı gösterir.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Grafik Yorumları

Hareket grafiklerini yorumlamak, fizik problemlerini çözmek için hayati önemde bir beceridir. Üç temel grafik vardır: konum-zaman, hız-zaman ve ivme-zaman.

Konum-zaman grafiklerinde eğimin artması hızın arttığını, azalması ise hızın azaldığını gösterir. Eğrinin uçları konum eksenine paralelleşiyorsa eğim (hız) artar; zaman eksenine paralelleşiyorsa azalır. Ayrıca, grafik pozitif yöndeyse cisim pozitif yönde, negatif yöndeyse negatif yönde hareket ediyor demektir.

Hız-zaman grafiklerinde doğru, zaman ekseninden uzaklaşıyorsa cisim hızlanan, yaklaşıyorsa yavaşlayan hareket yapıyor demektir. Bu grafikteki alan yer değiştirmeyi verir. Grafiğin zaman eksenini kestiği anlarda (t) cisim yön değiştirir.

🔍 Dikkat: Hız-zaman grafiğinde doğru yukarı doğruysa ivme pozitiftir, aşağı doğruysa ivme negatiftir.

İvme-zaman grafiklerinde ise alan, hız değişimini verir. Alanın pozitif veya negatif olması, cismin hızlanma veya yavaşlamasını değil, hız değişiminin yönünü gösterir.

Grafikler fiziksel bir durumu farklı açılardan göstermenin güçlü bir yoludur. Örneğin, bir konum-zaman grafiğinde parabolün maksimum olduğu anda hız sıfırdır ve cisim yön değiştirir. Ya da bir hız-zaman grafiğinde doğrunun eğimi ivmeyi verir.

Bu kavramları anladığında, fizik problemlerini grafik kullanarak çözmek çok daha kolay olacak!

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Yeryüzünde Hareket: Atışlar

Yeryüzünde nesneler genellikle yerçekimi etkisiyle hareket eder. Bu tür hareketleri "atış hareketleri" olarak sınıflandırırız. Temel atış türlerini ve özelliklerini öğrenelim.

Serbest düşme hareketi, cismin ilk hızı sıfır olarak bırakıldığı durumdur. Cisim yer çekimi ivmesiyle (g) hızlanır. Bu hareket için formüller: V = g.t ve h = (1/2)gt².

Düşey atış hareketi iki türlü olabilir:

  • Yukarıdan aşağıya atışta cisim yer çekimiyle hızlanır. V = V₀ + g.t
  • Aşağıdan yukarıya atışta cisim önce yavaşlar, maksimum yüksekliğe ulaşır V=0V = 0, sonra tekrar aşağı yönde hızlanır. V = V₀ - g.t

🚀 Bilgi Kutusu: Düşey atışlarda maksimum yükseklik h_max = V₀²/2g ile bulunur. Çıkış ve iniş süreleri eşittir.

Yatay atış hareketinde cismin yatay hızı sabit kalır Vx=V0=sabitVₓ = V₀ = sabit, düşey hızı ise yer çekimi etkisiyle artar Vy=g.tVy = g.t. Bu hareket tipini, örneğin bir masadan yatay olarak fırlatılan bir top gibi düşünebilirsin.

Eğik atış hareketi, hem yatay hem de dikey bileşeni olan bir başlangıç hızıyla fırlatılan cismin hareketidir. Önemli formüller:

  • Yatay bileşen: V₀ₓ = V₀.cosα (sabit kalır)
  • Düşey bileşen: V₀y = V₀.sinα (değişir)
  • Menzil: X = (V₀².sin2α)/g
  • Maksimum yükseklik: h_max = (V₀².sin²α)/2g

Eğik atışta önemli bir not: α + β = 90° olan iki farklı atış açısı için menzil aynıdır. En uzun menzil α = 45° için elde edilir.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Düzgün Çembersel Hareket

Bir cismin sabit hızla bir çember üzerinde hareket etmesine düzgün çembersel hareket denir. Bu hareketin anlaşılması için bazı temel kavramları bilmek önemlidir.

Periyot (T), cismin bir tam tur atması için geçen süredir. Frekans (f) ise birim zamandaki tur sayısıdır ve periyotla f = 1/T şeklinde ilişkilidir. Çizgisel hız (V), cismin birim zamanda aldığı yoldur ve her zaman teğet yönündedir. Açısal hız (ω) ise konum vektörünün birim zamanda taradığı açıdır.

Bu hareketin en önemli özelliği, cismin daima merkeze doğru bir merkezcil kuvvet FmerF_mer etkisinde olmasıdır. Bu kuvvet, cismin çembersel yörüngede kalmasını sağlar. Merkezcil kuvvet F_mer = m.v²/r veya F_mer = m.ω².r formülleriyle hesaplanır.

💡 İyi Bilgi: Bir cisim çembersel hareket yapıyorsa, hızı sabit olsa bile ivmesi vardır! Bu ivmeye merkezcil ivme denir ve a_mer = v²/r formülü ile bulunur.

Çembersel hareketin uygulamalarından bazıları şunlardır:

  • Emniyetli virajda V ≤ √(μₖ.r.g)
  • Eğimli virajda V = √(tanα.r.g)
  • Silindirde dönen cisimde V = √g.r/kg.r/k

Düşey düzlemde çembersel harekette ip gerilmesi, en alt noktada T_min = F_mer - mg, en üst noktada ise T_maks = mg + F_mer olarak bulunur. Bir noktada gerilme sıfır olursa cisim yörüngesinden ayrılır.

Eş merkezli iki dişli çarkın dönüşünde açısal hızları diş sayıları ile ters orantılıdır: ω₁.d₁ = ω₂.d₂. Kasnaklarda ise açısal hızlar yarıçapla ters orantılıdır: ω₁.r₁ = ω₂.r₂.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Kepler Kanunları

Güneş sistemindeki gezegenlerin hareketini açıklayan Kepler kanunları, astronomide çok önemli bir yere sahiptir. Bu kanunlar gezegenlerin Güneş etrafındaki hareketlerini üç temel prensiple açıklar.

Yörüngeler Kanunu: Tüm gezegenler odaklarından birinde Güneş'in bulunduğu elips şeklindeki yörüngelerde hareket ederler. Bu kanun, gezegenlerin yörüngelerinin tam olarak dairesel olmadığını, eliptik olduğunu gösterir.

Alanlar Kanunu: Bir gezegenin yarıçap vektörü (Güneş'ten gezegene çizilen çizgi) eşit zaman aralıklarında eşit alanlar tarar. Bu, gezegenlerin Güneş'e yaklaştıkça hızlandığını, uzaklaştıkça yavaşladığını açıklar.

🌎 Merak Ediyorsan: Dünya, Güneş'e en yakın olduğu noktada (perihelion) en hızlı, en uzak olduğu noktada (aphelion) en yavaş hareket eder!

Periyotlar Kanunu: Gezegenlerin yörüngelerinin ortalama yarıçapının küpü ile periyodunun karesi doğru orantılıdır. Matematiksel olarak, tüm gezegenler için R³/T² oranı sabittir.

Gezegen Güneş'e yaklaştıkça:

  • Kütle çekim kuvveti artar
  • Açısal hız artar
  • Periyot azalır

Bir gezegenin ortalama yarıçapı, en büyük RmaksR_maks ve en küçük RminR_min yarıçapların ortalaması olarak hesaplanır: R_ort = Rmaks+RminR_maks + R_min/2.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Basit Harmonik Hareket

Basit harmonik hareket, bir cismin denge konumu etrafında, geri çağırıcı bir kuvvet etkisiyle yaptığı salınım hareketidir. Bu hareketin en önemli özelliklerinden biri, kuvvetin her zaman denge noktasına doğru olmasıdır.

Temel kavramları anlayalım: Periyot (T), bir tam salınım için geçen süredir. Frekans (f), birim zamandaki salınım sayısıdır. Uzanım (x), cismin herhangi bir andaki denge konumundan uzaklığıdır. Genlik (r), denge konumuna olan maksimum uzaklıktır.

Basit harmonik harekette geri çağırıcı kuvvet, F = -m.ω².x formülüyle hesaplanır. Bu kuvvetin yönü her zaman denge noktasına doğrudur ve maksimum kuvvet, F_maks = m.ω².r olarak bulunur.

🔄 Hızlı Bilgi: Basit harmonik harekette cisim denge konumunda maksimum hıza, en uç noktalarda ise sıfır hıza sahiptir!

Basit harmonik hareketin iki önemli uygulaması vardır:

  1. Yaylı sarkaç: Yaya bağlı bir cismin hareketi. Periyodu T = 2π√m/km/k ile hesaplanır. Periyot, cismin kütlesi (m) arttıkça artar, yay sabiti (k) arttıkça azalır.

  2. Basit sarkaç: İpe bağlı bir cismin hareketi. Periyodu T = 2π√l/gl/g ile hesaplanır. Periyot, ipin boyu (l) arttıkça artar, yer çekimi ivmesi (g) arttıkça azalır.

Her iki durumda da periyot genliğe bağlı değildir, yani küçük veya büyük genlikle salınım yapsın, periyot değişmez. Bu özellik, saatlerin düzenli çalışmasını sağlar.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

İtme ve Momentum

Fiziksel etkileşimlerde cisimler birbirlerine kuvvet uygularlar. Bu kuvvetlerin zamana bağlı etkilerine bakalım.

İtme, bir kuvvetin belirli bir zaman aralığında uygulanmasıdır. İtme (I) = F.Δt formülüyle hesaplanır ve birimi Newton.saniye'dir. İtme vektöreldir ve momentum değişimine eşittir: I = ΔP = P₂ - P₁.

Momentum ise bir cismin kütlesi ile hızının çarpımıdır: P = m.v. Momentum vektöreldir ve kinetik enerji ile P²/2m ilişkisi vardır. Momentumun zamana göre değişimi kuvveti verir: F = ΔP/Δt.

💥 Çarpışma İpucu: Çarpışmalarda toplam momentum korunur, ancak enerji her zaman korunmayabilir. Esnek çarpışmalarda hem momentum hem de enerji korunurken, esnek olmayan çarpışmalarda sadece momentum korunur.

Çarpışmalar ikiye ayrılır:

Esnek çarpışmalar: Hem momentum hem de enerji korunur. Örneğin, ideal bilardo toplarının çarpışması. Merkezi esnek çarpışmada, x ekseninde v₁ - v'₁ = -v2v2v₂ - v'₂ ilişkisi vardır.

Esnek olmayan çarpışmalar: Sadece momentum korunur, enerji korunmaz. En uç örneği, cisimlerin birbirine yapışarak hareket ettiği tam esnek olmayan çarpışmadır: m₁.v₁ + m₂.v₂ = m1+m2m₁ + m₂.v_ortak.

Özel durumlardan biri, eşit kütleli cisimlerin merkezi çarpışmasıdır. Bu durumda cisimler hızlarını değiş tokuş ederler. Bir diğer özel durum, hareketsiz bir cisme çarpan cismin, tam esnek çarpışmada kendi hızını karşıdaki cisme aktarması ve durmasıdır.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Tork ve Denge

Tork, kuvvetin döndürme etkisini ölçen fiziksel bir büyüklüktür. Tork, kuvvet ile kuvvetin etki çizgisinin dönme eksenine olan dik uzaklığının (kuvvet kolu) çarpımıdır: τ = F.d. Birimi Newton.metre'dir ve vektöreldir.

Tork, kuvvetin uygulandığı noktanın dönme eksenine göre konumuna bağlıdır. Aynı kuvveti farklı noktalara uyguladığınızda, oluşan tork değişir. Örneğin, kapıyı menteşeden uzak bir noktadan ittiğinizde daha az kuvvetle açabilirsiniz çünkü kuvvet kolu daha büyüktür.

🔄 Tork Yönü Hatırlatması: Sağ elin baş parmağı torkun yönünü, dört parmak ise dönme yönünü gösterir.

Denge iki çeşittir:

  1. Statik denge: Cismin hem doğrusal hem de açısal hızının sıfır olduğu durumdur.
  2. Dinamik denge: Cismin sabit hızla ötelenmesi veya sabit açısal hızla dönmesidir.

Dengenin iki şartı vardır:

  1. Net kuvvet sıfır olmalıdır: ΣF = 0
  2. Net tork sıfır olmalıdır: Στ = 0

Paralel kuvvetlerin dengesi iki şekilde olabilir:

  • Aynı yönlü kuvvetler: Bileşke kuvvet R = F₁ + F₂ olur.
  • Zıt yönlü kuvvetler: Bileşke kuvvet R = F₁ - F₂ olur.

Dengedeki bir çubuk üzerine etki eden üç kuvvetin büyüklükleri, kuvvetlerin sinüsleriyle ters orantılıdır: F₁/sinα = F₂/sinβ = F₃/sinθ.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Basit Makineler

Basit makineler, iş yapma kolaylığı sağlayan yardımcı araçlardır. Bu araçlar sayesinde kuvvetten kazanç sağlanabilir, ancak hiçbirinde enerjiden ve işten kazanç olmaz. Bir basit makinenin verimi = Alınanenerji/VerilenenerjiAlınan enerji/Verilen enerji şeklinde hesaplanır.

Basit makinelerin çeşitleri şunlardır:

Kaldıraçlar: Kuvvet kolu ve yük kolu kavramlarıyla çalışır. Temel denklemi: Kuvvet × Kuvvet kolu = Yük × Yük kolu. Kuvvet kazancı = Yük kolu/Kuvvet kolu. Örnekleri: tahterevalli, makas, pense.

🔧 Pratik Bilgi: Günlük hayatta kullandığımız birçok alet (makas, tornavida, cımbız) birer kaldıraçtır ve kuvvetten kazanç sağlarlar!

Makaralar:

  • Sabit makara: Kuvvetin yönünü değiştirir, kuvvet kazancı yoktur.
  • Hareketli makara: Kuvvetten 2 kat kazanç sağlar, yoldan 2 kat kayıp vardır.

Çıkrık: Bir mil etrafında dönen kaldıraç sistemidir. Kuvvet kazancı = Kuvvet kolu/Yük kolu. Formülü: F × 2πb = R × a.

Eğik düzlem: Kuvvetten kazanç, yoldan kayıp vardır. Formülü: F = P × sinα = P × h/Lh/L.

Vida: Eğik düzlem prensibine göre çalışır. Vida n tur attığında ilerleme miktarı h = n × a (a: vida adımı).

Dişli çarklar: Tur sayısı diş sayısı ile ters orantılıdır: n₁ × d₁ = n₂ × d₂.

Kasnaklar: Tur sayısı yarıçapla ters orantılıdır: n₁ × r₁ = n₂ × r₂.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Sığaçlar

Sığaçlar (kondansatörler), elektrik yükü depolamaya yarayan düzeneklerdir. En basit haliyle, aralarında yalıtkan bir madde (dielektrik) bulunan iki iletken levhadan oluşur.

Bir sığacın sığası (C), depolayabildiği elektrik yükü miktarını belirler ve Farad (F) birimiyle ölçülür. Sığa, şu formülle hesaplanır: C = ε × A/d

  • ε: Yalıtkan katsayısı F/mF/m
  • A: Levhaların alanı (m²)
  • d: Levhalar arası uzaklık (m)

Sığaçlar devrelerde seri veya paralel bağlanabilir:

Seri bağlama: Toplam sığa, tek tek sığaların harmonik ortalamasıdır: 1/C_toplam = 1/C₁ + 1/C₂ + 1/C₃. Bu durumda, sığaçların yükleri eşittir, ancak uçlarındaki potansiyel farklar farklıdır.

Bilgi Kutusu: Seri bağlı sığaçlarda, sığası küçük olanın uçlarındaki potansiyel fark daha büyüktür. Bu nedenle, zayıf sığaç daha fazla zorlanır!

Paralel bağlama: Toplam sığa, tek tek sığaların toplamıdır: C_toplam = C₁ + C₂ + C₃. Bu durumda, sığaçların uçlarındaki potansiyel farklar eşittir, ancak yükleri farklıdır.

Bir sığaçta depolanan enerji, E = Q²/2C = CV²/2 formülüyle hesaplanır. Grafikte, bu enerji Q-V grafiğinin altında kalan alanın yarısına eşittir.

Levhalar arası uzaklık (d) artarsa sığa azalır, potansiyel fark değişmez, yük azalır. Levhaların yüzey alanı (A) artarsa veya yalıtkanlık katsayısı (ε) artarsa sığa artar. Yalıtkan katsayısı artarsa potansiyel fark azalır, yük artar.

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

DÜZGÜN DOĞRUSAL HAREKET (Sabit Hızlı)
*   Cismin eşit zamanlardaki yer değiştirmesi eşittir.
*   İvmesi sıfırdır.

$\Delta$X = V. $\Delta$t

Ders notlarını görmek için kaydolÜcretsiz!

Tüm belgeleri görebilirsin

Notlarını Yükselt

Milyonlarca öğrenciye katıl

Kaydolduğunda Hizmet Şartları ve Gizlilik Politikasını kabul etmiş olursun

Hiç sormayacaksın sanmıştık...

Knowunity yapay zeka arkadaşı nedir?

Yapay zeka arkadaşımız öğrencilerin ihtiyaçlarına göre özel olarak tasarlanmıştır. Platformda bulunan milyonlarca içeriğe dayanarak öğrencilere gerçekten anlamlı ve ilgili yanıtlar verebiliyoruz. Ancak mesele sadece cevaplar değil, refakatçi aynı zamanda kişiselleştirilmiş öğrenme planları, sınavlar veya sohbet içerikleri ve öğrencilerin becerilerine ve gelişimlerine dayalı %100 kişiselleştirme ile öğrencilere günlük öğrenme zorluklarında rehberlik ediyor.

Knowunity uygulamasını nereden indirebilirim?

Uygulamayı Google Play Store ve Apple App Store'dan indirebilirsiniz.

Knowunity ücretsiz mi?

Knowunity uygulaması ücretsiz! Uygulamamız çok yakında indirmeye hazır olacak, bekle bizi. 💙

27

Akıllı Araçlar YENİ

Bu notu şunlara dönüştür: ✓ 50+ Alıştırma Sorusu ✓ Etkileşimli Flash Kartları ✓ Tam Deneme Sınavı ✓ Kompozisyon Taslakları

Deneme Sınavı
Quiz
Flashcard
Kompozisyon

Aradığını bulamıyor musun? Diğer derslere göz at.

Kullanıcılarımızdan yorumlar. Onlar her şeyi çok beğendi — sen de beğeneceksin.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı

Uygulama çok kolay kullanılıyor ve güzel tasarlanmış. Şu ana kadar aradığım her şeyi buldum ve sunumlardan çok şey öğrendim! Kesinlikle ödevlerim için hep kullanacağım!

A.S.

iOS kullanıcısı

Uygulama çok iyi. Çok fazla ders notu ve yardımlaşma var. Örneğin benim problem yaşadığım bir ders Geometriydi ve ANINDA yardım ettiler beraber hem sorularımı çözdük hem konu anlatımı buldum. Herkese tavsiye ederim.

S.L.

Android kullanıcısı

BEN ŞOK. Reklamını sık sık gördüğüm için uygulamayı denedim ve gerçekten hayran kaldım. Bu uygulama okul için tam ihtiyacım olan şey. Anında ödev yardımı, konu anlatımı, örnek sınavlar, flaşkartlar hepsi hepsi var, şiddetle tavsiye ederim ✅

A.

iOS kullanıcısı

Knowunity'yi keşfedinceye kadar ödevlerimi zamanında tamamlamakta zorlanıyordum, Knowunity sadece kendi ders notlarımı yüklemeyi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda çalışmamı daha hızlı ve verimli hale getiren harika özetler de sunuyor.

Thomas R

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için önemli bilgilerin tümünü bulmak her zaman bir zorluktu - Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, ders notlarımı kolayca yükleyebilir ve başkalarının özetlerinden faydalanabilirim, bu da organizasyon konusunda bana çok yardımcı oluyor.

Lisa M

Android kullanıcısı

Ders çalışırken genellikle yeterince genel bakışa sahip olmadığımı hissederdim, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri bu artık sorun değil - ders notlarımı yüklüyorum ve platformda her zaman yardımcı özetler buluyorum, bu da öğrenmemi çok daha kolaylaştırıyor.

David K

iOS kullanıcısı

Uygulama acayip iyi! Konuyu yazıyorum hemen yanıt alıyorum. Bi şeyi anlamak için 10 tane youtube videosu izlemem gerekmiyor. Kesssinlikle tavsiye ederim!

Sudenaz Ocak

Android kullanıcısı

Matematikte baya kötüydüm ama bu uygulama sayesinde şimdi daha iyiyim. Uygulamayı yapanlara için çok teşekkürler!

G.B.

Android kullanıcısı

Sunumlarım için tüm bilgileri toplamak gerçekten zordu. Ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyorum ve başkalarından harika özetler buluyorum - bu da çalışmamı çok daha verimli hale getiriyor!

Julia S

Android kullanıcısı

Tüm çalışma materyalleriyle sürekli stres altındaydım, ama Knowunity'yi kullanmaya başladığımdan beri, notlarımı yüklüyor ve başkalarının harika özetlerine bakıyorum - her şeyi daha iyi yönetmemi sağlıyor ve çok daha az stresli.

Marco B

iOS kullanıcısı

Ödevlerim için doğru materyalleri bulmak her zaman zordu. Şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarından en iyi özetleri alıyorum - her şeyi daha hızlı anlamama yardımcı oluyor ve notlarımı yükseltiyor.

Sarah L

Android kullanıcısı

Eskiden okul materyallerini Google'da aramakla saatler harcardım, ama şimdi sadece notlarımı Knowunity'ye yüklüyorum ve başkalarının faydalı özetlerine bakıyorum - sınavlara hazırlanırken kendimi çok daha güvende hissediyorum.

Paul T

iOS kullanıcısı